Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. november 2001.
VELGØRENHED. På Bilsalg.dk gav salget af en Peugeot 206 CC en gevinst på over 26.000 kroner til Red Barnet. Bilauktions-web-stedet, QXL.com og en række danske kändisser med i den landsdækkende kampagne til fordel for organisationen.
Byd på en Peugeot 206 CC, som der normalt er halvandet års ventetid på, og få et års benzinforbrug med i prisen. Det var tilbuddet på web-stedet Bilsalg.dk, da auktionshuset gik i gang med at samle ind til Red Barnet. Det blev bilforhandleren Henrik Sørensen, der til sidst løb af med den eftertragtede bil til en pris, der lå mere end 20.000 over nyprisen på bilen, og som i alt skaffede mere end 26.000 kroner til Red Barnet.
- Vi synes selv, at det er meget godt gået at sælge en cabriolet til en så god pris i oktober måned. Og salget af biler er i forvejen jo ikke det bedste, siger John Norden fra Bilsalg.dk. Auktions-webstedet havde indkøbt bilen på vegne af Red Barnet fra en kunde, som havde modtaget bilen efter ventetiden, men ikke længere havde behov for den.
Ud over net-auktionen dystede en række kendte danskere, herunder OL-vinder i badminton Poul Erik Højer og skuespilleren Per Pallesen, om at samle flest penge ind i Magasin i København. Samtidig har en række effekter fra tv-serien Big Brother været under hammeren hos auktionshuset QXL.dk, og her er pengene ligeledes gået til Red Barnet.
Internet-auktioner og andre web-services har vist sig at være velegnede til at samle ind til velgørenhed, hvilket ikke mindst de store indsamlede beløb til eksempelvis Røde Kors i forbindelse med terrorhandlingerne i New York såvel som den humanitære krise i Afghanistan har bevist. Men Ida Jørgensen fra Red Barnet afslører, at man vil gå langt mere målrettet til værks fra næste år, når det gælder brugen af internet i indsamlingsøjemed.
- Ting som bilauktionen har været gavnlig, fordi vi kommer til at optræde i en sammenhæng, hvor vi meget hurtigt får nogle penge ind, siger hun. Samtidig mener Ida Jørgensen, at der er mulighed for at nå en ny og yngre målgruppe via nettiltag.
- Jeg ser internet som en fremtidssikring og investering, og det er et medie, som vi ikke kan misse, siger hun.
Billedtekst: Det blev bilforhandler Henrik Sørensen, som til daglig gør sig
mere i varevogne end åbne personbiler, der løb af med Peugeot'en
og samtidig støttede Red Barnet. Her får han bilnøglerne
overrakt af Hans Poulsen fra Red Barnet.