Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. november 2001.
Billedtekst: Canal Digital er kommet først med et tilbud til
danskerne om at shoppe via deres tv, og medieselskabet tror på, at ydelser som
det nye eTV vil ændre
forbrugerens forhold til
deres tv. Samtidig er der
allerede et etableret tillidsforhold mellem handelspartnerne, pointeres det. Men
en IDC-analytiker advarer om, at der kan være lange udsigter til profit for
t-commerce.
TV-SHOP. Danske og norske forbrugere fik fra denne uge
mulighed for at indkøbe cd'er, film og spil via en ny
digital indkøbskanal hos Canal Digital.
For første gang i Danmark kan forbrugere nu handle ind via fjernbetjeningen og den digitale set-top boks til tv'et.
Det er Canal Digital, som nu har lanceret den svenske kanal eTV, som viser musikvideoer og film-trailere på programfladen, mens man i den digitale tv-butik sælger 600 titler inden for musikprodukter, film og spil.
Efter at have udvalgt et produkt, indtaster kunden en pinkode, og via chipkortet i settopboksen er det allerede registreret, hvortil varerne skal sendes.
- Det er første gang, forbrugeren kan bestille varer hjemme fra stuen via returvejen på settopboksen - og det er også et skridt mod en revidering af vores opfattelse af succeskriterier på tv, fordi man går fra "mass-marketing" til "direct marketing" og har et respons-baseret medie. Og det her er ikke fremtid - der er hul igennem til de danske forbrugere, siger Jens B. Arnesen, administrerende direktør i Canal Digital.
Om t-commerce på kort sigt kan vise sig mere succesrigt end e-handel er et åbent spørgsmål. Per Leander, business manager i eTV, påpeger, at 42 procent af de svenske kunder, som har etableret returvej til deres digitale set-top boks via telefonnettet, har handlet Èn gang via eTV, siden kanalen blev etableret i februar 2000. Men det tal dækker over under 10.000 husstande, selv om antallet af digitale kunder hos Canal Digital er steget kraftigt i samme periode.
- Men vi regner med, at 15 til 30 procent af de digitale brugere med returforbindelse via telefonnettet vil have handlet med os inden for et år, siger han.
Gensidig tillid
Betaling for indkøbte varer hos eTV, hvis priser ligner udsalgspriserne i butikkerne, hvortil man skal lægge 30 kroner i forsendelsesomkostninger, klares via Canal Digitals sædvanlige faktura.
Ifølge Jens B. Arnesen er det et vigtigt kriterium i t-commerce, at der allerede er etableret tillid mellem forbrugeren og udbyderen, og dermed har man forceret en af e-handelens klassiske hurdler.
Men derfra og til reelt at ændre forbrugernes vaner er der stadig et stykke vej, mener senioranalytiker i IDC, Susanne Arildsen.
- Det er nogle vigtige erfaringer at gøre sig, men det bliver ikke nogen god forretning på kort sigt. Der vil gå mindst et par år, og danskerne har ikke tradition for at springe ud i tingene, siger hun.