Det er i denne uge præcis 15 år siden, et af de mest solgte styresystemer fra Microsoft, Windows 95, blev frigivet.
Microsoft havde købt rettighederne til at anvende selveste Rollings Stones Start Me Up som titel-nummer.
Reklamekampagnen blev vurderet at koste Microsoft 300 millioner dollars og indebar blandt andet, at der blev hængt et 100 meter langt Windows 95-banner hen over Torontos CN Tower, og at Empire State Building i New York blev oplyst med Microsoft-farverne gul, rød, blå og grøn.
Selvom det var Windows 3.0, der blev lanceret fem år tidligere, der satte de grafiske brugergrænseflader i fokus i Microsoft-land, så indeholdt Windows 95 mange grafiske forbedringer og var langt mere brugervenligt.
Rent hardwaremæssigt krævede Windows 95 blot 4 MB RAM, 120 MB harddisk og en Intel 80386-processor, og det kunne fås både på disketter og CD-rom.
Uden Internet Explorer
I den originale version af Windows 95, var browseren Internet Explorer ikke inkluderet, men kunne dog senere fås i den Plus!-pakke, Microsoft frigav.
De to software-produkter kan således begge fejre 15 års fødselsdag i år.
Windows 95 forblev populær i en række år, og supporten af systemet ophørte først den 31. december 2001.
I forbindelse med lanceringen af Windows 95 lod Bill Gates, der iøvrigt samme år for første gang blev kåret som verdens rigeste mand, sig interviewe af den amerikanske tv-vært Jay Leno fra The Tonight Show.
Her udtalte Microsoft-stifteren blandt andet:
"Windows 95 er så nemt at bruge, at selv en talk show-vært kan finde ud af det."
Se interviewet her: