Læs også: Fagforening: TDC-fyringer strider med arbejdsretten
TDC afskediger teknikere, mens selskabet samtidig henter eksterne ind for at løse nogle af teknikernes opgaver.
Ifølge Dansk Metals teleafdeling, Tele Øst, strider det med arbejdsretten, og afdelingens formand, Leif Hartmann, bebuder, at fagforeningen vil forfølge flere sager.
Der er dog slet ikke tale om, at eksterne bliver sat til at overtage teknikernes opgaver permanent, lyder det fra TDC-koncerndirektør Carsten Dilling. Han er øverste mand i TDC Operations, som de afskedigede medarbejdere er en del af.
"I andet kvartal havde vi en pukkel på grund af massiv frost, fordi vi i hele første kvartal ikke kunne komme i jorden. Det har givet os nogle pukler på fiberleverancer, som vi har løst i andet kvartal," forklarer Carsten Dilling.
TDC oplyste i juni, at over 100 stillinger i selskabets installationsafdeling stod til at blive nedlagt på grund af faldende aktivitet i byggeriet samt færre tilfælde af fejl i nettet. Dengang strejkede en række medarbejdere, og ifølge Carsten Dilling svarede arbejdsnedlæggelserne til 25.000 arbejdstimer.
"Nu har vi været så uheldige, at vi i juni havde nogle overenskomst-stridige arbejdsnedlæggelser, og det giver en pukkel, som vi har arbejdet med i tredje kvartal," fortæller han og tilføjer:
"Men det er jo ikke to forhold, som kommer igen og igen i forretningen, og det fjerner ikke det underliggende faldende behov på teknikersiden."
Omskoler medarbejdere
Carsten Dilling fortæller videre, at der i øjeblikket også er et hul, som eksterne er sat til at udfylde, imens TDC omskoler nogle teknikere til at håndtere fiberudrulning til mobilmaster. Indtil videre er 40 omskolet, og flere er på vej.
"Det er ikke noget, som vi klarer fra dag til dag. Det er en langstrakt øvelse, og der fylder vi ud med eksterne, så det netop ikke skal ramme vores kunder," siger han.
Tele Øst fremhæver netop på sin hjemmeside, at det er til skade for TDC's kunder, at der finder afskedigelser sted. Men det afviser Carsten Dilling.
"Det betyder ikke, at vores kunder oplever en dårligere service. Vi ser i vores TAK-program (et internt TDC-program for at give bedre kundeservice, red.), at vores kundeservice forbedres dag for dag - og det vil den også gøre fremadrettet," siger koncerndirektøren.
Indtil videre er 80 tekniker-stillinger nedlagt i forbindelse med medarbejderreduktionen, og yderligere 33 bliver nedlagt i løbet af året.
"Vi er altid kede af, at vi skal afskedige en medarbejder, men det sker i lyset af en udvikling, som vi har set igennem andet halvår i 2009 og hele vejen igennem 2010. Vi ser, at det program, vi eksekverer hos TDC og især i TDC Operations, virker. Vi har færre fejl og færre fejlrater, og vi kan heller ikke ændre på, at aktivitetsniveauet i bygge og anlægssektoren falder," fortæller Carsten Dilling.