Finn Mølgaard Madsen,
Nordisk it-direktør, Océ-Danmark
Hvordan vil du betegne det finansielle klima i din
organisation siden årsskiftet?
"Finanskrisen har naturligvis også berørt Océ, men krisen åbner for et hav af nye muligheder. Teknologierne er samtidig blevet mere modne, og så skal man ikke glemme, at leverandørerne udbyder deres varer og services langt billigere. Populært sagt kan vi nu købe det hele til den halve pris."
Hvilke konsekvenser har krisen haft for organisationen?
"Det har været yderst attraktivt at udnytte den ledige kontorkapacitet, der er i markedet. Det har helt konkret betydet, at Océ har kunnet flytte og modernisere otte ud af 11 nordiske kontorer, fordi vi har kunnet få nye og mere attraktive lokaliteter til en bedre pris.
Sideeffekten har været, at vores nordiske infrastruktur er blevet opgraderet med et nyt højhastighedsnetværk, der igen gjorde IP-telefoni muligt. Samtidig igangsatte vi en virtualisering af serverparken, og når vi nu var i gang, så kunne vi lige så godt implementere et topmoderne videokonferencesystem. Det har sparet os for betydelige omkostninger."
Hvad skal du bruge sommerferien til at tænke over - rent professionelt?
"Hvordan nye og smartere løsninger kan hjælpe vores forretning."
Hvad bliver din største arbejdsmæssige udfordring i efteråret?
"Vi har nu en ny, nordisk infrastruktur, højkapacitetsnetværk, videokonferencefaciliteter og mobilt bredbånd til vores servicefolk. Derfor er fokus ikke så meget på teknologi men på optimering af organisation og processer."
Hvilke tre teknologier har du store forventninger til inden for den nærmeste fremtid?
"Servervirtualisering er for alvor slået igennem, og det meste af "stålet" vil snart være en saga blot. Det får jo stor indflydelse på indretningen af "serverrummene" i fremtiden, når alt tilbageværende isenkram kan være i et kosteskab.
Videokonferencesystemerne vil naturligvis åbne for helt nye samarbejdsmønstre i en organisation med en meget stor geografisk spredning. Allerede i år et vil det være mere end tjent hjem. Remoteteknologierne til fjernsupport betyder en bedre udnyttelse af kompetencerne uanset geografisk placering."