Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 12:40 Der er 9 kommentarer

BSOD hver gang jeg booter fra gammel SSD. Når jeg sætter den eksternt til fx en Mac, fungerer den.

Hej

Jeg har skrevet herinde en gang og fået lidt hjælp. Hver gang jeg bootede fra min 10 måneder gamle SSD, kom der BSOD inden jeg kunne komme ind i Windows. Jeg satte min gamle HDD til, og den virkede - så det var sandsynligvis SSD'en den var gal med.

Jeg prøvede at sætte den til via SATA-til-USB for måske at redde nogle data; lige så snart jeg gør det, går min computer i BSOD (man kan se det normale USB-vindue dukker op, og 0,1 sekund efter = BSOD. En lidt anderledes BSOD end førhen).

Jeg prøvede så at sætte den i min kærestes Mac, SATA-til-USB, og den åbner den fint alle mine filer som en normal USB. Der må altså være et problem mellem min SSD og min computer. Pludselig, ud af ingenting - der er virkelig ikke sket noget som helst.

Har nogen af jer oplevet det før? Inden jeg prøvede med SATA-til-USB var der nogen der snakkede om, at det måske var et RAM-problem (pga en 50-kode på min BSOD). Det var lidt underligt, da min HDD jo virkede fint efterfølgende.. Derfor tænker jeg så nu, at det måske er SDD'en der ikke kan snakke sammen med mit RAM pludselig? Kan det lade sig gøre?

Alt hjælp er brugbart. På forhånd tak. (jeg kan godt sende et billede af BSOD senere, omkring 16:00 DK-tid)

Info:
ASUS Laptop, n53sn, fra 2010
Windows 7
Samsung 256gb SSD
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2014 - 13:03 #1
Er den SSD formateret med MBR eller GPT?
Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 13:37 #2
Det er jeg sgu ikke helt sikker på - har bare taget den ud af boksen for 10 måneder siden, proppet den i computeren, og installeret Windows 7. Andet har jeg ikke gjort! :)
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2014 - 15:09 #3
Grunden til at jeg spørger er, at Asus er begyndt at bruge EUFI bundkort og GPT. (Sådan er det på min nye Asus som er til rep. for anden gang.)
Min computer kan ikke boote, hvis AHCI ikke er sat til i Bios. Prøv at se efter det.
At du for BSOD med SSD over USB, skulle ikke kunne ske. Du har vel ikke USB som 1.ste boot? Det ville kunne forklare det.
Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 15:40 #4
Der er to boot-muligheder inkl. AHCI - jeg har prøvet begge, og begge giver BSOD efter 5-10 sekunder.

Jeg har lavet en lille video hvor du kan se problemer med at jeg sætte den til via USB: https://www.dropbox.com/s/d6uih7x1j9522lx/VID_20140611_152624.mp4

Jeg har lige sat den i computeren med den her: http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=MAP-GD20U&pn=DELTACO&vare=901961 - så installerer den driveren, bum, BSOD.
Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 15:44 #5
Og jeg havde i øvrigt ikke USB som Boot-option!
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2014 - 16:13 #6
Den er svær. Jeg har kikket lidt på google, men der forslås, som forventet, at fjerne eventuelt nylige install. Men det kan man jo ikke i dit tilfælde. De der små USB boxe, er et problem for windows, min stationære kan slet ikke genkende dem. Der sker dog ikke andet, end at jeg får den besked. Du kan prøve at se efter, om UEFI (EFI) er sat til, eventuelt som auto, i din bios. Og prøv at se i Asus manualen, om bundkortet er sat til at køre med EUFI og GPT. Det er muligvis der det driller.
Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 16:42 #7
"Du kan prøve at se efter, om UEFI (EFI) er sat til, eventuelt som auto, i din bios."

"Og prøv at se i Asus manualen, om bundkortet er sat til at køre med EUFI og GPT."

Jeg prøver at tjekke senere! Men hvorfor skulle det pludselig betyde noget nu? Den har jo virket fint i 10 måneder.
Avatar billede hamduden Nybegynder
11. juni 2014 - 16:42 #8
Tak for din tid indtil videre.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2014 - 17:51 #9
Ok:-)