Avatar billede Hellstick Nybegynder
02. juni 2014 - 21:13 Der er 8 kommentarer

Omlokalisering af plads på mine drev

Kort formuleret: Jeg har brug for at omlokalisere plads fra mit D drev til mit C drev, men jeg aner ikke hvordan, og har derfor brug for en idiot sikker step-by-step guide.

Uddybning: Jer er utroligt dårlig til alt sådan noget med computere, så jeg fik min ven til at hjælpe mig med at sætte min computer op da jeg købte den for omkring 2 år siden. Han anbefalede, at jeg brugte to separate drev til at opbevare mine filer. Mere specifikt anbefalede han, at jeg gemmer alle mine filer og installationer på D drevet, og undlader at gemme på C drevet, men det er svært, når de fleste programmer by default gemmes på C drevet. Nu er mit C drev så fyldt op, og jeg vil høre om jeg kan udvide det med plads fra mit D drev. Jeg har 1,5 TB tilgængeligt på D drevet, som jeg har prøvet at omlokalisere med metoden beskrevet i følgende link:
http://www.eksperten.dk/spm/984611
Det havde jeg intet held med, da det ser ud som om mit C drev og mit D drev ligger på to forskellige discs (tror jeg).
Det ser ud så ledes i programmet:
http://i61.tinypic.com/magvfr.jpg

Proceduren behøves ikke nødvendigvis at kunne foretages EaseUS, så hvis du kender andre programmer der kan hjælpe, tager jeg gerne imod forslag.
Som sagt er jeg alt andet end tech savvy, så hvis i har brug for, at jeg kommer med oplysninger må i endelig sige til.

På forhånd mange tak for hjælpen:)
02. juni 2014 - 21:26 #1
Hvis C og D partitionerne er på samme fysiske disk, så kan du bruge denne guide til første at skrumpe (Shrink) D og derefter udvide (Extend) C - http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/gg309169.aspx
Avatar billede Hellstick Nybegynder
02. juni 2014 - 21:36 #2
Well, når jeg finder mit C og D drev under "min computer", så står de begge under "Harddisk drev 2", men i programmet jeg forsøgte at bruge før jeg skrev min post, siger den, at mit C drev ligger på Disk 2, og mit D drev ligger på disk 1. Aner ikke hvordan det skal tolkes:S
02. juni 2014 - 21:45 #3
At det er fysisk to forskellige diske, og at du ikke kan flytte plads fra den ene til den anden.

Jeg vil skyde på at dit C drev er en 60 GB SSD, så den eneste mulighed du har er at skifte disken ud med en som er større.
Avatar billede Hellstick Nybegynder
02. juni 2014 - 23:15 #4
Pokkers:/
Er der i så fald nogen der ved, hvordan man gør D drevet til det sted hvor ting bliver gemt og instaleret by default, eller laver det rod i tingene hvis det ikke er på samme drev som mit styresystem?
02. juni 2014 - 23:23 #5
Du kan flytte dine standard mapper til D drevet - http://www.techsupportalert.com/content/how-move-windows-7-personal-folders-my-documents-another-drive.htm

Programmer skal du selv vælge hvor du vil installere.

Nej, det vil ikke skabe problemer for OSet.
Avatar billede kurtba Ekspert
02. juni 2014 - 23:35 #6
Jeg forstår ikke, at du under denne computer ser begge drev på samme disk, jfr. det billede du poster.
Du skal i diskadministration på pc.en for med sikkerhed at kunne se alle fysiske diske og hvorledes de er opdelt.
I øvrigt fremgår det at dit billede, hvor der er 2 diske, at du på den store disk rent faktisk har 462 gb uallokeret plads. Det vil sige, at alle disse gb ikke umiddelbart kan bruges. Enten bør du tilføje dem til dit d-drev eller også bør du allokere det som et nyt drev.
Det er svært at sige, hvad du skal gøre med dit lille c-drev, når vi intet ved om, hvad det er der fylder.
Men hvis du f.eks. har meget liggende under dokumenter - billeder og videoer, kan du starte med at gemme det på dit d-drev i stedet for. Når du højreklikker på mapperne kan du under egenskaber ændre default placering.
Dernæst skal du huske hver gang du installerer noget, at du manuelt tvinger den til at installere på d-drevet. Så vil det meste ende på d men den vil stadig smide div. filer på c-drevet og det kan man ikke forhindre.
Endelig laver Windows noget virtuel hukommelse, som lægger sig default på c-drevet. Den kan man via avancerede systemindstillinger flytte over på c-drevet, så det også frigør plads.
03. juni 2014 - 11:53 #7
Generelt: Husk at skrive hvilket Styresystem der er tale om ???

---

Desuden kan anbefales ->

Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

(Jeg har oplevet PC'er som fik >2Gb 'foræret' på den måde ;-)  )

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse ... Slet gamle Systemgendanelses punkter ..
03. juni 2014 - 11:56 #8
... og som tidl. sagt/skrevet så få den Virtuelle Hukommelse til at 'pege' på D: ... så får du (din fysiske RAM mængde) frigjort på C: ...

---

Yderligere tips:

* Få din %TEMP% variable til at 'pege' på D:\TEMP
* Få "Midlertidige Internet filer" til at 'pege' på D:\TEMP

Skriv hvis du vil vide hvordan dette gøres ...