Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 19:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Set boot option

Jeg har lige sat en Samsung SSD i min bærbare og taget den anden HDD ud. I bios kan jeg ikke, som normalt, bare vælge min SSD.
Der står add option
Set bootoption name and file patch.

Det har jeg aldrig set før, og har derfor brug for nogen, som kan fortælle mig hvad der skal skrives.
Disken indeholder OS, som er klonet fra den anden HDD.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 19:46 #1
Ps. SSD driverne er installeret, og diskens navn står under boot options.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. maj 2014 - 20:49 #2
Disken skal være GPT Formateret
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. maj 2014 - 20:55 #4
Jeg bruger dette værktøj til at konvertere med!
http://www.extend-partition.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 20:56 #5
Tak for linket.
Jeg har klonet SSD fra den disk der sad i med Mini tools. Det gøres på en ikke formateret disk, så jeg går ud fra, at SSD så også er GTP.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 21:02 #6
Tak jeg har downloadet filen, men den SSD skulle vel være i orden?
Da jeg havde klonet kunne jeg se SSD når jeg bootede op på den disk som sad i i forvejen. Men jeg forstår simpelhen ikke hvad der menes med Set bootoption name and file patch.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2014 - 21:09 #7
har du en win8 boot-disk (eller lavet en rep-usb)
Så er det nok 'bare' at starte i kommandoprompt og
bootrec.exe /fixboot
http://support.microsoft.com/kb/927392/da
evt må du sætte den gamle disk i og lige få lavet den usb-start
Kontrolpanel\Genoprettelse\genoprettelsesdrev
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. maj 2014 - 21:10 #8
Kan du se den hvis du trykker på ESC under opstart?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 21:21 #9
#7 Nej det er en windows 8.0 opgradering, som derefter er opgraderet til 8.1.

#8 Ja der står Windows boot manager(P1: Samsung SSD 840 EVO 250GB)
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 21:28 #10
Jeg har set denne på nettet. Skal der stå det samme på min SDD om "File System"? http://peecee.dk/upload/view/437167
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 21:39 #11
Den som hedder Path for boot option \EFI\........ dur ikke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. maj 2014 - 22:06 #12
ASUS bruger åbenbart flere typer bios Vi har 2 K95XX og de er ikke ens 0og så kommer jeg i tanker om at jeg ikke kunne boote med 2 styresystemer på Pc'en og når jeg tog den originale ud var der ingen problem.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 22:19 #13
Jeg har taget den originale HDD ud, men computeren startede bare op i bios. Og jeg kan stadig ikke finde ud af det Path for boot option.
Jeg er der hvor der er står:
Ad boot option          Windows boot manager
Select file system      Samsung ......
Path for boot option    ???
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 22:33 #14
Har lige sat den originale disk i igen, og den startede fint op.
Jeg lod SSD sidde i og den er også i orden I diskhåndtering, kan jeg se, at den kan konverteres til Dynamisk disk og med svag farve står der MBR. Når GPT ikke er en mulighed, må det vel være fordi det allerede er en GTP disk.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. maj 2014 - 23:03 #15
Sådan ser min bios og min start ud bortset fra at jeg har skiftet harddisk
http://gratisupload.dk/vis/710277
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2014 - 23:10 #16
Fint jeg vil sammenligne. Umiddelbart ser din bios lidt anderledes ud. Jeg har formateret SSD og er igang med at klone med EaseUs ToDo, fordi jeg kom til at tænke på, om den kopi jeg havde lavet, måske ikke havde boot filerne med.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 00:05 #17
Vore bios ser ikke ens ud, og jeg er stadig på bar bund. Ser flere steder den samme løsning, som jeg bare ikke kan bruge.
Jeg har nu givet op, det er jeg ellers ikke meget for, men jeg bliver ikke ved til mavesåret. Det har været en lang dag med ærgelser, men jeg er da i det mindste glad for, at der stadig kan bootes op på den originale disk, og så sætter jeg den SSD tilbage i min stationære. Så kan jeg altid købe en alm. Sata disk til den bærbare, som backup.
Du skal have mange tak for alle dine gode forslag.
Du plejer jo ikke at ville have point, men du er meget velkommen til dem:-)

Også tak til claes57 for indput:-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. maj 2014 - 20:48 #18
Noget tilsvarende må også findes i din eSupport mappe!
http://gratisupload.dk/vis_billede/710311/
Du lukker bare selv :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2014 - 21:14 #19
Jo det kan du da have ret i, jeg kan prøve at se efter.
Den SSD var godt nok GPT, for da jeg satte den tilbage i min stationære, kunne jeg først boote på mit Image, efter jeg havde slettet alle partitioner og konverteret den til MBR.
Det lader til at fremtiden med GPT er rykket tæt på, så jeg bliver vel nød til, at lære noget om EUFI og GPT. Den historie fra i går, skulle nødig gentage sig. Jeg blev sgu virkelig stresset af det Sisyfos arbejde. Nå men modsat den stakkel kunne jeg jo lade "stenen" ligge. Jeg var glad for din indsats, og måske var det lykkedes hvis jeg selv havde vidst lidt mere:-)