Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 12:16 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Win XP home - problem med registreringsdatabasen

Hvordan får jeg fat i CD drevet???

Baggrund:

Fruens stationære Compaq pc har kørt upåklageligt et par år.
Under opstart dags morgen kom der en usædvanlig fejlmelding om at der var problem registreringsdatabasen, fejlmeldingen forsvandt før man kunne nå at blinke med øjnene, og boot op  fortsatte automatisk. Et helt nyt og ændret skrivebord tonede frem og alle opsætninger/indstillinger (inkl mail konti og foretrukne i IE var væk).
Forsøgte at køre systemgendannelse med 5 forskellige datoer, kunne ikke gennemføres, sagde Windows. Kørte defrag og CCleaner, det hjalp ikke.
Med henblik på en rep af Windows satte jeg original XP cd i drevet, som snurrede fint, men intet skete. Satte en lyd CD i drevet og intet skete. Stifinder se DVD drevet, men det er ikke muligt at se hvad der ligger på CD'en.

Lang historie, beklager. Hvad gør man???
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 12:21 #1
Har du kørt andre scanninger?
Evt med disse her:
Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.
Når programmet har scannet færdigt tryk på "Vis resultater"  - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 12:23 #2
Du skriver intet skete når du satte Windows cd i. Normalt skal man trykke på en taste for at installationen skal køre.
Den meddelelse kom så heller ikke?
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 12:40 #3
tak for hurtigt svar

#2 - nej der skete intet, ejheller ved dobbeltklik i stifinder

#1 - jeg har kun gjort som beskrevet.

vil gøre som du har anført og melder tilbage asap, men der er da noget helt galt, et eller andet sted, når drevet end ikke kan afspille en musik cd !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 12:46 #4
Nogle gange når drevet ikke er synligt i denne computer skal man slette nogle filer i registreringen der hedder upper og lower filters. Men da dit drev er synligt, er det nok ikke problemet her.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 13:01 #5
Lukker ned for nu, men kommer på igen senere
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2013 - 13:56 #6
jeg vil tro, at brugerens opsætning (ntuser.dat) er defekt, og derfor er default-opsætningen på.
se http://www.retinapost.com/repair-ntuser-dat.php
Der anbefales en systemgendannelse (gå et par dage tilbage), og hvis det ikke hjælper, så er der link til et værktøj man kan prøve.
Alle filer er typisk ok - men indstillinger som ligger i regdb er ikke tilgængelige før det er fixet.
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 14:28 #7
tak til Claes - kører pt iht  #1 - så går tiden med det..

vender tilbage
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 15:42 #8
her er så resultat af malwarebytes:

Malwarebytes Anti-Malware (Prøveversion) 1.75.0.1300
www.malwarebytes.org

Database version: v2013.11.03.01

Windows XP Service Pack 3 x86 NTFS
Internet Explorer 8.0.6001.18702
Familien B :: LB [administrator]

Beskyttelse: Slået til

mbam-log-2013-11-03 (14-13-54).txt

Skanningstype: Fuldstændig skanning (C:\|)
Skanningsmuligheder valgt: Hukommelse | Opstart | Registreringsdatabasen | Filsystem | Heuristics/Ekstra | Heuristics/Shuriken | PUP | PUM
Skanningsmuligheder som er deaktiverede: P2P
Objekter skannet: 281858
Tid gået: 1 time(e), 8 minut(ter), 30 sekund(er)

Hukommelses Processorer Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Hukommelses Moduler Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasenøgler Inficeret: 2
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{A7F05EE4-0426-454F-8013-C41E3596E9E9} (Trojan.Cinmus) -> Sat i karantæne og slettet succesfuldt.
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{E5D5D4A1-17F0-41D7-B1C6-0979F91E6F46} (Adware.BDSearch) -> Sat i karantæne og slettet succesfuldt.

Registreringsdatabaseværdier Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Registreringsdatabasedata Objekter Inficeret: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Mapper: 0
(Ingen skadelige objekter blev fundet)

Inficerede Filer: 1
C:\Documents and Settings\Familien B\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\11\6223be8b-7a99e814 (Extension.Mismatch) -> Sat i karantæne og slettet succesfuldt.

(færdig)

og hvad så ???
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2013 - 15:54 #9
Prøv at logge ud og skifte tilbage til det oprindelige brugernavn
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 16:19 #10
og her er adw cleaner - baidu er det ikke noget kinesisk halløj?

jeg har genstartet - logget af og logget på - der er kun 1 bruger på maskinen. ingen ændring. diverse opsætninger inkl favoritter i ie og adresser i mail er gone og jeg kan ikke få d-drev (cd-dvd) til at køre bare en musik cd.

maskinen bruges af forstanderinden til seriøst arbejde, så det er nederen at skulle geninstallere, hvilket man vel nok kan på en eller anden måde til trods for at d-drev er uvillig pt

skal jeg i gang med #6 ???

# AdwCleaner v3.010 - Report created 03/11/2013 at 15:58:12
# Updated 20/10/2013 by Xplode
# Operating System : Microsoft Windows XP Service Pack 3 (32 bits)
# Username : Familien B - LB
# Running from : C:\Documents and Settings\TEMP\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\8NEV8N4Z\adwcleaner[1].exe
# Option : Clean

***** [ Services ] *****

***** [ Files / Folders ] *****

Folder Deleted : C:\Programmer\baidu

***** [ Shortcuts ] *****

***** [ Registry ] *****

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v8.0.6001.18702

*************************

AdwCleaner[R0].txt - [744 octets] - [03/11/2013 15:52:19]
AdwCleaner[S0].txt - [670 octets] - [03/11/2013 15:58:12]

########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt - [729 octets] ##########
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 16:33 #11
og jeg har prøvet at køre gendannelse 6 gange på 6 datoer tilbage i aug og sept - windows meddeler blot iskoldt at det ikke kan lade sig gøre

knold - men det er historiskt at pusle med en xp maskine igen  ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2013 - 16:58 #12
tjek lige i mailprogram - hvis det er outlook express, så bør adresser ligge i C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Application Data\Microsoft\Address Book
og hedde [brugernavn].wab
emails bør ligge i C:\Documents and Settings\[brugernavn]\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{langt nummer}\Microsoft\Outlook Express
Du skal nok i stifinder lige slå visning af skjulte filer til (funktioner/mappeindstillinger, fanebladet Vis. fjern hak i 'skjult beskyttede operativ...' og marker 'vis skjulte filer og mapper'
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 17:05 #13
hej claes
det er jeg helt med på, alt sammen.
men voffor filan kan jeg ikke få fat i d-drev ??? for så ku man prøve at få win til at reparere installationen
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2013 - 17:20 #14
bare for at være sikker - tjek lige i stifinder, at cd-drevet står som drevbogstav d:, og ellers via kontrolpanel/administration/computeradm/diskhåndtering for at tildele bogstav (der skal så være et medie i drevet).

evt køre slimdrivers for at sikre, at nyeste drivere er på plads til 'det hele' https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 17:33 #15
# 14 - tak
det er kontrolleret - har lige prøve at boot med win install cd i d-drevet, det gik heller ikke, man kan måske ikke boote fra en sådan disk? og man kan heller ikke kopiere en original instal disk til usb-nøgle og så boote derfra?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2013 - 17:40 #16
Du skal kunne boote fra cd'en hvis bios er sat til at gå efter drevet. Xp kan ikke installeres/boote fra USB, da det knap var opfundet da xp blev designet.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 17:46 #17
Ikke noget at komme i efter de logs du har sendt.
Hvornår er dvd drevet sidst blevet brugt?
Kan det være snavset?
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 17:52 #18
#16 - yes bios sat til
#17 - ok holmes, brugt for lang tid siden måske 12 mdr
så jeg lurer på om drevet defekt og smider derfor et nyt drev ind i morgen, orker ikke mere i dag
tak for jeres interesse og input
ps
slimdrivers fandt naturligvis at der manglede 16 updates, det blir en anden gang
vender tilbage til sagen
Avatar billede larsini Seniormester
03. november 2013 - 18:19 #19
undskyld, sorry, beklager.
d-drevet var og er defekt. satte et andet i, og nu kan jeg køre install cd, blot får jeg besked om Windows på pc'en er nyere end den version der ligge på de originale intall cd, logisk nok med de opdat der er på pc'en.
det skal undersøges nærmere i morgen.
foreløbig tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 18:21 #20
Velbekomme
Avatar billede nyhuus Nybegynder
04. november 2013 - 10:19 #21
Om ikke andet så vil jeg anbefale at få opdateret til Windows 7, eller 8 inden April 2014.

Her udløber den sidste extented support for XP, det vil derfor være meget dumt at køre XP til den tid.

Jeg er klar over det ikke løser dit problem, men blot en anbefaling
Kilde: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle
Avatar billede larsini Seniormester
04. november 2013 - 10:42 #22
#21 - hej og ja tak skal du ha - det bliver til win7 og først til win8 om mange, mange år - har prøvet 8 på en sekundær pc her i hjemmet - tak for kaffe  ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2013 - 11:06 #23
Jeg er enig i Win 7 valget. Kender nogle stykker herinde der bøvler utroligt meget med deres nye Win 8 installation.
Avatar billede larsini Seniormester
05. november 2013 - 08:31 #24
så er næsten alt på pc'en gen-etableret. at d-drev viste sig at være defekt betød alligel ikke noget, jeg kunne få lov til reparere Windows, men altid rart med et drev der virker.
noget væsentligt mangler: nemlig en meget omfattende autotekst med medicinske/lantinske termer, søger pt i diverse fora, men funktionen hænger tæt sammen med registreringsdatabasen, som åbenbart har lavet et bøvs. når centralnervesystemet er/har været råddent vil jeg skifte til win7 når nuværende akutte situation er afsluttet.
claes57 og 220661 smid et svar hvis i er int i points - jeg deler gerne ud med rund tak.
tak for udvist deltagelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2013 - 15:42 #25
Svar til deling med claes57