Avatar billede JeppeAndersen Nybegynder
27. september 2013 - 13:43 Der er 13 kommentarer

Nlaapi.dll mangler på computeren.

Hej,

Når jeg prøver at åbne visse programmer (eller computeren automatisk prøver at åbne et program) kommer der nedenstående fejlkode.

"Progammet kan ikke startes, da nlaapi.dll mangler på computeren. Prøv at installere programmet igen for at løse dette problem."

Hvad skyldes dette? Hvordan kan jeg fixe dette?

Tak på forhånd.

Med venlig hilsen

Jeppe Andersen
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 15:23 #1
Man kunne prøve at tjekke systemfilerne for fejl.
Det gøres med en kommando der hedder sfc /scannow, som tjekker og erstatter beskadigede systemfiler.
Når dette gøres er det bedste at have en cd i med styresytemet, hvis du har den.
KAnb du lige oplyse hvilket system din pc kører?
Avatar billede JeppeAndersen Nybegynder
27. september 2013 - 17:29 #2
Jeg har kørt sfc kommandoen et par gange før, og nu en gang til på din opfordring. Jeg får dog desværre samme skuffende (ihvertfald skuffende for mig at se) resultat:

"Bekræftelsen 55% er fuldført.
Windows Ressourcebeskyttelse fandt beskadigede filer, men det var ikke alle filer, der kunne repareres.
Du finder flere oplysninger i CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log, f.eks. C:\:Windows\Logs\CBS\CBS.log"

Jeg kører på Microsoft Windows 7 Professional.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 17:38 #3
Ok. Filen du beskriver burde ligge på system 32 mappen. Jeg har fundet et download af denne fil her:
http://www.topdll.com/download/dll/?q=045db4eab4fbd23210e85ecc3f464a2e
Jeg har hentet filen ned selv og skannet det med Avast, og den findet ikke noget på den.
Som sagt så skal den ligge i system 32 mappen, og personligt havde jeg nok prøvet om det kunne afhjælpe dit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 17:41 #4
Hvis den vil overskrive den originale fil, kunne det måske være en god ide at flytte den gamle fil til anden destination medens det afprøves
Avatar billede JeppeAndersen Nybegynder
27. september 2013 - 17:50 #5
Jeg har prøvet at erstatte den gamle fil med den fra linket, men jeg kan ikke få tilladelse til det. Jeg ved at jeg er administrator på pc'en. Er den en måde hvorved at jeg kan højne min status, så jeg kan få tilladelse?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 17:59 #6
Du kan prøve om det hjælper ved at aktivere super administrator.
Jeg har fundet et link til hvordan du gør det:
http://www.alt-til-windows.dk/?Tips/SlaaSuperAdministratorAccountTil/494
Bruger selv XP her, så disse triks behøver jeg ikke ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 18:01 #7
Husk når du ikke skal bruge funktionen mere, at gå tilbage til almindelig administrator. Der står i linket nederst hvilken kommendo du så bruger.

Man kunne også prøve at kopiere filen fra fejlsikret tilstand. Det kunne måske også virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2013 - 18:07 #8
Hvor længe har du i øvrigt haft dette problem?
En systemgendannelse til før problem opstod kunne måske også være en mulighed?
Avatar billede JeppeAndersen Nybegynder
27. september 2013 - 21:14 #9
Jeg kan desværre stadig ikke få tilladelse til at erstatte filen. Har du andre ideer?

Det har jeg forsøgt, men allerede dengang var der ikke et gendannelsespunkt der gik langt nok tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 09:07 #10
Ja du burde kunne erstatte filen med en live cd.
Der findes flere muligheder. Man kan hente Linux og køre den fra cd og derved flytte filen. En anden er Hirens Boot cd.
http://www.ubuntu.com/download

Hirens:http://www.hirensbootcd.org/download/

I begge tilfælde skal det forberedes så det er bootbart, så du kan starte op på det ved pc start.
Den smarteste at lave er jo Hirens, da det samtidigt er en masse værktøjer man kan bruge bagefter.
Man skal kunne lave Hirens til at køre fra usb: http://www.youtube.com/watch?v=QJQMIQ5WR9Q
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2013 - 09:11 #11
Jeg har dog selv lavet den på cd, da jeg synes det er det smarteste. Men ikke alle computere i dag har cd drev.
Avatar billede JeppeAndersen Nybegynder
30. september 2013 - 08:25 #12
Okay, tusind tak for hjælpen. Det vil jeg prøve når jeg lige får tid, og vende tilbage til denne tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2013 - 12:08 #13
Det er i orden.