Avatar billede Hijo Nybegynder
07. september 2013 - 13:14 Der er 11 kommentarer

Software-fejl i forbindelse med opstart af pc med Vista

Hej,
Jeg er mere eller mindre ny her og håber på at få lidt hjælp i forbindelse med en ældre pc med vista.

Mit problem ligger i selve opstartsfacen af windows og vil blive gennemgået nedenfor:

Det starter med, at pc'en går ud, inden den overhovedet når at komme i gang med indlæse windows - helt sort skærm. Efter den er "gået ned" første gang, genstarter den ligesom sig selv, men igen kommer der intet billede på skærmen. Så slukker den helt.

Jeg har fundet frem til en løsning, hvormed jeg kan "drille" den til at starte windows. Det går ud på at åbne CD-rom drevet og trykke det næsten helt ind igen, så skal den bruge lidt tid på at køre et tomt drev og det synes efter et par gange og lidt tid at virke. Endvidere, og ved ikke om det er helt pga det, virker det lettere at starte den op uden strømstik i? ved ikke helt om det hænger sammen, eller om det bare er mig.

Det er jo ikke en helt holdbar måde at starte sin computer på og det vil jeg naturligvis gerne finde en løsning på. Synes ikke helt jeg kan google mig frem til det rette resultat.

Tror umiddelbart, der må være tale om en software fejl, da den virker ganske udemærket efter opstart, hvilket jeg ikke tror den ville gøre, såfremt det var galt med hardwaren, men er ikke så stærk i det emne, så ved det ikke med sikkerhed.

Håber der findes nogen derude, som har en eller anden idé og hvordan sådan noget skal løses.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. september 2013 - 13:27 #1
Avatar billede kimtheman Novice
07. september 2013 - 14:01 #2
Ja nu står der jo ikke om det er en bærbar eller stationær. Men går ud fra #1 har ret i det er en bærbar. Da du snakker om at starte denne uden strømstik i.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2013 - 18:05 #3
#2 Strøm tricket virker nu også på stationære computere :-)
Når pc endelig starter op, kører blæserne så hurtigt efter med større hastighed end normalt?
Når du starter pc op, har du så usb nøgler monteret i den?
Kunne måske tænkes den forsøger at boote på en af disse.
Avatar billede kimtheman Novice
08. september 2013 - 08:54 #4
#3 ja tricket virker på stationær også. Men som han skriver
"Endvidere, og ved ikke om det er helt pga det, virker det lettere at starte den op uden strømstik i?" Det virker nok ikke på stationær. Kunne da ellers være dejligt man kunne starte disse uden strøm...
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2013 - 10:05 #5
Ja det havde været dejligt ;-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. september 2013 - 10:32 #6
Smider overvågning spørger vender ikke tilbage :-(
Avatar billede Hijo Nybegynder
08. september 2013 - 11:17 #7
Hej,
Det er en bærbar, en Acer Extensa fra medio 2008.

Jeg har prøvet tricket med strømmen, men det synes ikke rigtig at have nogen effekt, på hvordan den starter, eller mangel på samme.
Jeg har ingen former for usb eller andre stik i under opstart, synes det virker meget bedre at starte den uden mus eller strømstik.
Avatar billede Hijo Nybegynder
08. september 2013 - 11:20 #8
Mht blæserne, virker de til at køre med lidt større kraft under opstartsfacen end de har resten af tiden. Jeg har overvejet om den prøver at boote. den da der ikke er nogen former for usb eller cd i, burde den ikke prøve på sådan noget
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2013 - 11:32 #9
Har du fejlen om du vælger at lukke helt ned, eller kun køre ned i dvale?
I dvale gemmes sessionen på harddisken og starter derfra. Pc lukkes helt.
Du skal til opgaven tildele det der svarer af ram mængden til at køre dette på dit c drev.
Avatar billede Hijo Nybegynder
08. september 2013 - 12:29 #10
Hej igen,
Jeg har fundet og udbedret fejlen. Tilsyneladende virker vista ikke særlig godt sammen med demon tools. Har derfor fjernet demon tools som program og herefter virker computeren optimalt igen. Tror at windows har prøvet at boote fra et visuelt drev, som naturligvis har været tomt. Det kan vel også være forklaringen på, at man skal tvinges til at kickstarte en opstart med lemfeldig omgang med cd-rom drevet.

men jo, det var kun, når computeren var lukket helt ned og ikke fra slumre eller dvale funktionerne(som de så smukt hedder ;)), som findes.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2013 - 13:34 #11
Ja det er ikke utænkeligt den ved en fejl har kommet til at stå først i boot rækkefølgen.
Jeg kan dog ikke sa at Damon tools skulle være problemet, hvis du får ændret boot rækkefølgen i bios til de rette værdier.