Avatar billede kiwimama Nybegynder
16. juli 2013 - 17:22 Der er 8 kommentarer

2 takts

Hej.

Er der noget, der ved, hvordan man justerer benzin forbrug, det for det, min 2 takts Marine 90 HK bruger meget benzin.

Kim / Grønland
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. juli 2013 - 17:47 #1
Øhh ja, det gør du med dit gashåndtag.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. juli 2013 - 17:50 #2
Hej, Kim.

  Afhængig af om din motor er med karburator eller indsprøjtning, vil det være forholdsvis enkelt eller nærmest umuligt:

Karburator - vil have en nåleskrue, du kan justere den lidt på. Du kan som regel godt lytte dig frem til, om du magrer den for meget ud.

Indsprøjtning - skal mappes om af en professionel med målegrej.

De bedste hilsner
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 18:25 #3
Hvis det er din første 2takt bådmotor, så vil jeg blot gøre dig OBS på de er sultne af natur.
20-40 liter benzin forsvinder hurtigt på en lille fisketur.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 18:27 #4
Jeg går ud fra du allerede har sørget for skruen passer til din type båd/vægt.
Avatar billede milter Ekspert
16. juli 2013 - 20:01 #5
Enig med de andre, især #1  :-)

Mine udregninger gav ca. 1 liter pr. kilometer med en 150 HK motor på en 18-fods båd ved cruise. Men det betød selvfølgelig ikke det helt store, for det foregik i Mellemøsten med en literpris på ca. 1,10 kr.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 23:30 #6
#5
Jeg fiskede fra en tungere kabinebåd på 21 fod og med mindre motor end du havde.
Jeg brugte omkring dobbelt så meget brændstof som dig når jeg gik fuld fart, selv at gå 2/3 hjalp kun moderat.
Avatar billede kiwimama Nybegynder
17. juli 2013 - 14:28 #7
Hej CRkrogh.

Tak for din svar.

Karburator - nåleskrue, jeg har justeret lidt på den, når man strammer på nålestruen lidt af gangen, ( der er 3 nålestruer, dem prøver jeg at justere ens ) kan man høre, at motoren den næsten stopper, men når man struer nålestruen ud, så kører  motoren normalt igen.
Jeg har justeret dem, 1 1/ 2 strue ud, men efter det, så starter motoren med det sammen første omgang, men da det gik et stykke tid, så starter motoren ikke med det sammen som før.
Angående med indsprøjtning, den bliver jeg nok tilse den til en autoriserede mekaniker, for jeg ved ikke hvor den sidder henne.

Men, tak for svaret.

/ Kim
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. juli 2013 - 18:27 #8
Der er ikke både karburator og indsprøjtning, det er enten eller.

Du lyder til at ha haft fat i både luftskrue og tomgangsskrue