Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 07:46 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Opslag i andet regneark

Hej

Jeg har brug for at hente nogle data fra et andet regneark som opdateres løbende. Eneste problem er at jeg ikke skal hente data fra samme ark hele tiden.

Kan man lave en formel så man skriver et uge tal også henter den fra det ark som hedder det samme uge tal?

F.eks. i A1 skriver jeg 'uge 39'

Så vil jeg automatisk få værdien fra celle a5 i ark 'uge 39' frem i A2.

Kan det overhovedet lade sig gøre?

/Lars
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 08:01 #1
=INDIREKTE("'"&A1&"'!A5")
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 08:08 #2
Hej dkhanknu

Det ark jeg skal hente fra ligger ikke i samme regneark men i et andet ark. Kan det stadig lade sig gøre?

Den formel du har virker jo fint så længe arket ligger i sammen regneark.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 08:21 #3
INDIREKTE-funktionen virker kun hvis den anden fil du vil hente data fra er åben.

Hans
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 08:24 #4
Det er den ikke. Kan det så ikke lade sig gøre?

/Lars
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 08:34 #5
Nej.

Og dog, hvis du er indstillet på at downloade og installere en add-in (MOREFUNC) så skulle det være muligt (har ikke selv testet det). Se eventuelt her:

http://www.ashishmathur.com/category/uncategorized/data-extraction/

Se artiklen:
Extract data from multiple cells of closed Excel files
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 08:53 #6
Hej Hans

Ja - det burde jo virke. Så må jeg bare tage den med IT om vi kan få lov til at installere det program :)

alternativt må vi jo bare opdatere det ark hvor vi samler oplysningerne i samtidig med indtastning så undgår vi det ekstra program.

Lægger du det lige ind som et svar så du kan få point.
/Lars
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2012 - 09:00 #7
OK.
Hvis du beslutter dig for at installere MOREFUNC og du bruger Excel 2010 så vær lige opmærksom på, at der kan opstå problemer. Jeg mener Ashish Mathur har skrevet en workaround. Kan dog ikke huske om det var i den artikel jeg henviste til.

Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 09:01 #8
Kunne VBA ikke være en mulighed?
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 09:09 #9
jo, men der er jeg helt grøn :)
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 09:13 #10
Så kan du da få det gjort..
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 10:00 #11
Ville du være interesseret i en VBA-udgave?
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 10:27 #12
Ja, det ville da være rigtig fint - så slipper jeg også med det bøvl det altid er når jeg skal have tilladelse til ekstra programmer fra IT
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 10:40 #13
Det kræver så, at du indstiller Excel til at kunne anvende makroer!
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 11:13 #14
Ja - det har jeg gjort :)
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 11:18 #15
Ok - et spørgsmål

"F.eks. i A1 skriver jeg 'uge 39"

Er det samme celle du ville skrive ovennævnte i for at hente eksterne data - eller er det forskellige celler?
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 11:25 #16
Hvis der i celle a1 skrives "uge 39" så skal jeg i f.eks. celle d4 kunne indsætte en formel som vil hente en bestemt celle i et andet regneark fra det ark som hedder "uge 39"
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 11:46 #17
Ok - d.v.s. der er behov for at kunne angive den ønskede celle i kildefilen, hvorfra data skal hentes?
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 12:56 #18
ja, det er der.

Der er nemlig tale om at hente data fra flere forskellige regneark hvor de data jeg skal bruge står i forskellige celler.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 12:59 #19
Sådan kan funktionen anvendes:
  =hentUgeData("uge 39";"D5")

Rem Indsættes i Module i VBA-vinduet: Alt+F11 / Insert / Module
Rem ===========================================================
Const stiTilKildeFil = "C:\Users\peter\Desktop\Lysral_Eksp._180912\kilde.xlsx"  '<-----JUSTERES
Dim kildeFil As Object
Public Function hentUgeData(ugeNr As String, celleId As String)
On Error GoTo fejl
    Set kildeFil = CreateObject("Excel.Application")

    With kildeFil
        .Workbooks.Open stiTilKildeFil

        hentUgeData = .ActiveWorkbook.Sheets(ugeNr).Range(celleId)
    End With

fejl:
    kildeFil.Application.Quit
    Set kildeFil = Nothing
End Function
Avatar billede Lysral Nybegynder
18. september 2012 - 13:13 #20
Ok - jeg får det lige testet i løbet af dagen. Indtil nu 1000 tak. jeg skal nok vende tilbage med et svar i morgen om det virker.

/Lars
Avatar billede supertekst Ekspert
18. september 2012 - 14:12 #21
Det er ok - og selv tak..
Avatar billede Lysral Nybegynder
19. september 2012 - 05:51 #22
Hej

Så har jeg lavet første test og det virkede :)

Endnu engang mange tak for hjælpen?
Avatar billede Lysral Nybegynder
19. september 2012 - 05:55 #23
Så er jeg stødt i et lille problem :-s

Jeg skal hente fra 8 forskellige regneark, så den sti jeg har skrevet ind i VBA dækker jo kun det ene regneark.
Avatar billede Lysral Nybegynder
19. september 2012 - 06:03 #24
Men nu har jeg løst det problem, jeg opretter bare et nyt modul og indsætter koden igen blot med et nyt navn istedet for hentugedata

Alt er godt så :)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. september 2012 - 08:24 #25
Fint - men man kunne også sende endnu en parameter over, der således kunne identificere den ønskede kildefil.

og selv tak..
Avatar billede Lysral Nybegynder
20. september 2012 - 13:08 #26
Hej igen

Kan det laves sådan at den opdatere når regnearket åbnes?

Som det er nu så skal jeg vælge i min dropdown menu hvilken uge jeg skal modtage resultater fra, og først der opdatere den.
Avatar billede supertekst Ekspert
20. september 2012 - 20:33 #27
Prøv at oprette et nyt spørgsmål.
Avatar billede Lysral Nybegynder
21. september 2012 - 06:48 #28