Avatar billede deforbudtetrin Nybegynder
08. juli 2012 - 23:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Adgang til internet via fast ip og brug af dhcp server

Hej Alle

Jeg har et problem med netværket på et kollegie.

jeg får tildelt min lejlighed, følgende ip'er

172.16.49.137 - 172.16.48.144
subnet maske 255.255.240.0
gateway 172.16.48.1
primær DNS 172.16.1.2
alternativ name server 130.225.130.6

dette kommer fra stikket i min væg

Jeg har en linksys WTR102N router

mit ønske er:

- at forbinde alle mine enheder (tv(wireless), nas(kabel), mac(wireless), pc(XP)(wireless) osv) og tildele dem faste ip'er (fra min linksys's DCHP server)

- at reservere en pulje af ip'er fra linksys'ens dchp pulje, som gæster kan benytte når de kommer på besøg - disse ip'er skal være adskilt fra dem, der er tildelt fast til mine egne enheder

Er der nogen der kan give mig en udførlig beskrivelse af, hvordan jeg løser dette problem, har forsøgt en masse forskelligt nu, men det er aldrig lykkedes at opretholde en stabil forbindelse i mere end et par dage.

på forhånd mange mange tak
Avatar billede Locodk Nybegynder
09. juli 2012 - 10:32 #1
Sæt stikket fra væggen i din Routers WAN(internet) port - den sidder typisk lidt for sig selv.

Åben indstillingerne for routeren og sæt den til at hente konfiguration automatisk. Den vil som standard dele IP'erne ud på en range som 192.168.0.x eller 10.0.0.x så det vil ikke konflikte med kollegiets.

For at tildele dine enheder faste IP'er ville jeg personligt bruge routerens MAC-lås funktion - sådan at de henter den automatisk fra routeren, men at den reserverer bestemte IP adresser til bestemte MAC adresser.

Alternativt kan du gå ind i DHCP server opsætningen og sætte den til at starte IP'erne fra fx 192.168.0.10 og opefter, så kan du bruge fra 2-9 til dit eget udstyr, så skal det dog sættes op manuelt.

Uanset metoden vil de resterende IP'er være frit tilgængeligt for dine gæster - uden at blive mixet med dine egne.

Stabilitet på internettet hænger ikke nødvendigvis sammen med dit spørgsmål.
Avatar billede deforbudtetrin Nybegynder
24. september 2012 - 17:52 #2
Beklager den lange svartid.

problemet var efter 2 uger ikke aktuelt længere, da kollegiet skiftede opsætning.

din guide havde jeg været igennem. Det var nogle gateways, der skulle sættes specielt, som der ikke var nogen guide til på kolleiget.

- jeg ved ikke hvordan man lukker et spørgsmål. er ret ny her :(
Avatar billede deforbudtetrin Nybegynder
18. december 2012 - 20:52 #3
kollegiet skiftede it udstyr for noget tid siden. Prblemet er ikke længere aktuelt