Avatar billede LasseMathiesen Nybegynder
03. juli 2012 - 22:43 Der er 3 kommentarer

Overvågning af brug af hjemmesider på mit arbejdsnetværk

Hej alle sammen.

Håber i kan hjælpe mig med mit lille problem.
Jeg ønsker at have mulighed for at holde "øje" med hvilke hjemmesider mine ansatte de bruger, når de er på arbejds netværket.
Er der nogen der har en ide til hvilket program man kan bruge?

Med venlig hilsen
Lasse Mathiesen
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juli 2012 - 00:15 #1
Inden du gør det, så sørg lige for at de er informeret om dette, da det ellers kan give nogle store slag med fagforeningerne og du kan sagtens tabe til dem.

Det nemmeste er nok at sætte sin egen DNS server op og så sørge for at alle klientmaskinerne benytter denne.
Dette giver dig mulighed for at se alle de domæner der er tilgået, men ikke hvilke nogle sider på domænet.
Husk dog også på at en hjemmeside kan indeholde en masse scripts og reklamer fra andre hjemmesider, så det domæne du ser kan bare være et der leverer lidt trejdeparts halløj.

Den lidt mere avanceret løsning er at sætte en proxy op, hvor al trafik, eller kun det på port 80, routes igennem,
Squid er en rimelig god og gratis proxy til linux.
http://www.squid-cache.org/

Problemet med proxier kan være at de ikke altid kan finde ud af alle de samme ting som en hjemmeside kan og derfor kan der være nogle hjemmesider, der begynder at opføre sig underligt.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juli 2012 - 00:16 #2
Glemte vist lige at sige at man så kan se de forskellige informationer i programmernes logfiler.
Avatar billede finb Ekspert
04. juli 2012 - 09:20 #3
Du kunne også definere, hvilke sider, de må se, fx valutakurser.dk og dmi.dk osv. osv.
mvh finb