Avatar billede allanramsby Nybegynder
24. oktober 2011 - 21:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lave en ISO - fil

HEJ

Jeg har lige installeret en Linux Mint 10 på en maskine - og opdateret systemet med mange filer !

Nu vil jeg gerne lave en iso-fil af hele maskinen. Altså hele det opdateret system - og sidst men ikke mindst - gemme denne iso-fil på skrivebordet på samme maskine.

Hvordan gør jeg det ? Og små skridt tak - for jeg er endnu helt Linux ukendt !

På  forhånd tak
Allan Ramsby
Avatar billede helt83 Nybegynder
24. oktober 2011 - 23:00 #1
Hej Allanramsby

skal lige forstå det her, er det tilbackup?

hvis det er skal du bestem ikke ligge den på skrivebordet.

Men tjek backuptools på denne side: http://www.hiren.info/pages/bootcd det burde bestem være noget der passeer til dit behov.

Men tag og smid den på en usb stik eller sådan.

mvh
helt83
Avatar billede allanramsby Nybegynder
25. oktober 2011 - 18:11 #2
Det der er i er at jeg gerne vil have det opdateret Linux system over på andre maskiner (mange) og vil slippe for de mange opdateringer der var med den første - så ja - der er tale om en iso fil af hele disken - til installation på ny via UnetBootIn.

Jeg har læst lidt om kommandoen dd ?

mvh
Allan
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2011 - 19:26 #3
Som du selv er inde på kan du bruge kommandoen dd til projektet - men, for at du direkte kan overføre det til dine andre computere betinger det jo at disse computere er 100% identiske med kilde-computeren
Avatar billede allanramsby Nybegynder
25. oktober 2011 - 20:29 #4
De er alle samme model fra samme firma.

Hvad er kommandoen hvis jeg skal lave en sådan - der fortsat skal ligge på harddisken ?

mvh
allan
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2011 - 22:31 #5
http://www.helgec.dk/dd-windows.html
Ovenstående link er til dd for Windows, men kommandoen er det samme i Linux - du skal bruge en live-cd når du laver ISO-filen
Avatar billede allanramsby Nybegynder
25. oktober 2011 - 22:52 #6
Beklager - men jeg er sgu ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår den vejledning du har lavet. Kunne jeg få dig til at skrive hvad jeg skal skrive i Ternimalvinduet for at dd tager en totalkopi/ iso fil af hele hard-disken og få programmet til midlertidigt at lægge denne iso-fil på skrivebordet ( så jeg senere kan bruge den til andet )

mvh
Allan
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2011 - 13:11 #7
Jo det kunne jeg sagtens, men jeg forstår simpelthen ikke hvad hensigten er - der er jo ingen grund til at lave et klon af din SWAP partition og hvorfor skal den ligge på skrivebordet ??

Som jeg forstår dig ønsker du et klon af din rodpartition incl alle opdateringer og af uforståelige grunde ønsker du det gemt som en ISO fil.
Selv om det er muligt at lave manøvren direkte fra et kørende system vil jeg stadig anbefale dig at bruge en LIVE-cd f.eks. www.helgec.dk/knoppix.iso

Hvis vi antager at din rodpartition hedder "sdb2" og "home" ligger på en anden partition end rodpartitionen vil kommandoen være

dd if=/dev/sdb2 of=/home/dit navn/partition.image bs=4096 conv=notrunc,noerror

Den kommando vil danne en image fil, ønsker du i stedet en ISO fil, skal du ændre "partition.image" til "partition.iso"

Destinationen må IKKE være den samme partition som kilde partitionen

Du kan se alle dd kommandoer på http://www.helgec.dk/dd-command.htm
Avatar billede allanramsby Nybegynder
26. oktober 2011 - 18:06 #8
HEJ HELGE

Tak for din tålmodighed - men jeg kan ikke have siddende på mig at jeg ikke gør det tydeligt.

Jeg har 25 ens maskiner jeg gerne ville have LINUX på. Tidligere når jeg har lavet en LINUX maskine har jeg brugt en iso-fil (Linux) og så et program der hedder UNetBootin. Med denne iso fil og så prgrammet har jeg kunne lave en Boot-Linux-USB stick. Den har jeg så brugt til installation på samtlige maskiner - en af gangen. For efterfølgende ikke at skulle opdatere samtlige maskiner - havde jeg brug for at lave "een maskine færdig" - derpå en isofil - jeg så flytte over på en stick via UnetBootin - som jeg så siden kan bruge på samtlige andre maskiner.

Håber du forstår ? - Men det er måske slet ikke smart ?

mvh
Allan Ramsby
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2011 - 18:29 #9
OK ! hvis vi nu li`som holder fast idet du skriver, så forstår jeg det som, at du ønsker en klon af maskine nr. 1 hvorpå du har installeret alt incl. opdateringer, hvis det ikke er korrekt forstået så tilgiv mig jeg er desværre af en temmelig gammel årgang.

Hvis det er korrekt forstået, download og læg KNOPPIX på en USB nøgle -> boot op på KNOPPIX -> opret en IMAGE fil af dit system og placer den så KNOPPIX kan finde den, enten på USBèn eller via netværk -> boot op med KNOPPIX på pc nr. 2 ->  med dd overfører systemet fra pc nr. 1 -> pc 2 er nu identisk med pc 1 -> osv. osv.
Avatar billede allanramsby Nybegynder
24. november 2011 - 15:42 #10
Er løst nu- tak til alle.