Avatar billede Ninna91 Nybegynder
26. januar 2011 - 13:11 Der er 4 kommentarer

Microsoft eller Open office.pakken?

Hvad er Fordele og ulemper ved at vælge et produkt som Microsoft Office-pakken sammenlignet med Open office-pakken?
Avatar billede KHHP Juniormester
26. januar 2011 - 13:24 #1
Jeg har brugt begge dele under både windows og mac, og er nået frem til at microsoft office er bedst.
Microsoft Office har et nemt og overskueligt interface, imodsætning til openoffice, der er kedeligt og kompliceret.
Microsoft Office er nemt at finde rundt i og bruge. OpenOffice fylder stortset ingenting på harddisken, men at arbejde med det er ligesom at arbejde med Windows 95, og så skifte direkte op i Windows 7, en kæmpe stor opgave.
Noget begge pakker er gode til, er at starte hurtigt op når man skal bruge dem.
Microsoft Office er dyr i anskaffelse, men er en god investering i længden. OpenOffice er gratis, men er som nævnt temmelig bøvlet at bruge.
Rent pladskravsmæssigt, så fylder openoffice mindst, og vil være en løsning hvis man har en pc med meget begrænset harddiskplads.
Du kan evt. hente en gratis prøveversion af Microsoft Office 2010 her: http://office.microsoft.com/da-dk/try/
Du kan også gå til OpenOffice med det samme: http://da.openoffice.org/
Avatar billede claes57 Ekspert
26. januar 2011 - 14:15 #2
OpenOffice er så brudt ud i to (oracle eller ej).
Så den frie version er http://da.libreoffice.org/

Vedr bøvl - den nye (fra 2007) funktionslinje i microsoft office, der skifter indstillinger undervejs som du taster er topmålt bøvl. Så der er meget religion i valget - og med libreoffice slipper du jo for udgiften på 1 kr/dag som en opdateret microsoft office koster.

Endelig kan du via google og microsoft live begge steder bruge online gratis versioner - men altså kun når du er online.
http://docs.google.com
eller log in på windows live (via fx mail eller messenger)
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. januar 2011 - 14:24 #3
Jeg vil sige, at hvis du er en almindelig hjemmebruger, er OpenOffice (OO) mere en nok. Er det til arbejde, kan det være lidt problematisk at få makroer, fonter, tabeller osv fra OO til at passe til Microsoft Office, som de fleste arbejdspladser bruger.

Det kommer med andre ord an på hvad du skal bruge det til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2011 - 14:36 #4
Jeg bruger openoffice på stort set alle private maskiner jeg installerer.

Men jeg støder ofte ind i problemer med, at ældre mennesker der tidligere har brugt Microsofts produkter på arbejdet, ikke kan/vil/ønsker at sætte sig ind i OpenOffice. Denne minder ellers rimeligt meget om Microsoft office 2003 produkterne, så dem der ikke kan li det ny "Ribbon" menusystem i Microsofts versioner, burde fortsat føle sig hjemme i OpenOffice.

Jeg støder så også enkelte gange på .DOC dokumenter, som OpenOffice ikke er i stand til at vise det helt korrekte layout på - eller undertrykker grafiske elementer. Her har en Word-Viewer eller Excel-Viever hjulpet mig. Men uerfarne brugere bryder sig ikke om at skulle åbne i forskellige programmer, så det er også en dårlig løsning.

Endelig er der så, igen i forbindelse med udveksling af dokumenter, mange der ikke kan åbne ODF dokumenter. Selv om det offentlige er forpligtet ved lov til at kunne åbne dokumenterne, nytter det ikke noget hvis du skal sende et dokument til en privatperson, der ikke har OpenOffice installeret. Så kan man selvfølgelig gemme i .DOC formatet, men alt andet lige er der mange flere ting at tænke over, når man bruger OpenOffice, i forhold til at bruge Microsofts Office, der vel må siges at være mest udbredt.

Så som de andre er inde på, afhænger det meget af brugerens temperement, og hvad det skal bruges til.