Avatar billede CodingJoe Nybegynder
03. januar 2011 - 17:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dato der er ældre end en måned

Det er meget simpelt...jeg har en 'fra og med' og en 'til og med' dato.

'Til og med' datoen skal være idag - en måned. Dvs. i dag er det d. 3/1-2011 så 'til og med' datoen skal være 2/12-2010. Jeg har ingen probler med følgende:

DateTime tilOgMed = new DateTime(DateTime.Today.Year, DateTime.Today.Month - 1, 1).AddDays(-1).Add(new TimeSpan(23, 59, 59));

...men linjen fejler, og jeg gætter på, det er fordi vi er i Januar 2011 og den kan ikke beregne datoen korrekt.

Er der nogle skarpe hoveder, der kan hjælpe mig med syntaksen?
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
03. januar 2011 - 17:54 #1
'-' skal læses som minus :)
Avatar billede Syska Mester
03. januar 2011 - 17:57 #2
DateTime now = DateTime.Now.ToDay.AddMonth(-1);
Avatar billede Syska Mester
03. januar 2011 - 18:01 #3
DateTime addMonths = DateTime.Today.AddMonths(-1);

mvh
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
03. januar 2011 - 18:06 #4
Ahh jeg kan se det...det var ret simpelt...selvfølgelig bare skrive et negativt tal...det kunne jeg da godt ha' prøvet med fra starten...smid et svar ind ...
Avatar billede Syska Mester
03. januar 2011 - 18:13 #5
Ja, for det meste er svaret lige foran næsen, man kan bare ikke se det for alle mulighederne.

svar.
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
03. januar 2011 - 18:16 #6
Ja lidt pinligt.... jeg tænkte alt for omfattende, istedet for at holde det simpelt...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2011 - 02:29 #7
Buzzzz har besvaret dit spørgsmål.

Men jeg vil anbefale dig at tænke meget grundigt over de præcise regler.

Fordi måneder er noget juks p.g.a. at de ikke er lige lange.

Prøv og kør dette program og overvej om det passer med hvad der ønskes.

using System;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            DateTime dt = new DateTime(2011,3,31);
            Console.WriteLine(dt);
            dt = dt.AddMonths(-1);
            Console.WriteLine(dt);
            dt = dt.AddMonths(-1);
            Console.WriteLine(dt);
            dt = dt.AddMonths(1);
            Console.WriteLine(dt);
            dt = dt.AddMonths(1);
            Console.WriteLine(dt);
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede CodingJoe Nybegynder
05. januar 2011 - 22:17 #8
Ahh mange tak...jeg vil teste mine datoer med dit lille program... :)