Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 13:17 Der er 28 kommentarer

Nye harddiske findes ikke

Efter at have tilkoblet 2 nye Western Digital 2.0 TB SATA harddiske til henholdsvis ledig SATA-plads på ASUS-bundkort og SATA-controller placeret i PCI-socket, sker der absolut intet.
    De nye hardiske figurerer ikke i hverken BIOS eller Diskhåndtering. Heller ikke hvis der genstartes med 1 tilslutning ad gangen eller hvis diskene byttes rundt. Systemet kan ganske enkelt ikke finde nogen ny harddisk!

    Ellers fungerer PC'en perfekt på alle måder (også de 2 "gamle" harddiske).

    Er dybt frustreret over dette mystiske problem...
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. november 2010 - 13:29 #1
Er de 2 "gamle" diske også SATA?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 13:55 #2
Prøv at se I bios under Adwanced -  Integrated Peripherals der finder noget som hedder "Lagacy USB support" den skal være sat til.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 13:56 #3
hvad er det for et controlerkort der sidder i den

bruger det ikke en driver for at hænge sammen med windows
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 13:56 #4
Ps. det er godt nok ikke USB, men prøv alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 14:11 #5
Ved nærmere eftertanke trækker jeg mit forslag tilbage:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. november 2010 - 14:22 #6
Prøv om dette kan hjælpe dig. det er en rar fil der skal udpakkes så ligger der en mappe dobbelklik på IE ikonet i denne.
http://www.gratisupload.dk/download/46774/
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 14:35 #7
prøver lige igen

"og SATA-controller placeret i PCI-socket, sker der absolut intet"

hvad et det for et controlerkort
bruger det ikke en driver for at kunne fungere

gå på producenten af kortet og hent en driver til dit styrsystem

m.v.h
Avatar billede thov Forsker
20. november 2010 - 14:35 #8
SATA harddiske har - præcis som PATA - to kabeltilslutninger (data og strøm).

Har du husket strømstikket ? (Bare lige en tanke...)
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 14:48 #9
Ja, det er SATA.
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 14:53 #10
Sandberg SATA Controller/PCI 2 x SATA150.
Driver er installeret. Og i systemet meddeles: "Denne enhed virker korrekt".
I "samarbejde" med Sandberg er kortets jumpere og BIOS checket. Controlleren fungerer altså 100%.
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 14:54 #11
Ja, ja - spekulationerne er havnet på et noget højere plan...
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 15:10 #12
Øhhh, McAfee antivirus advarer mod dette site!!!!
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. november 2010 - 15:12 #13
Har du været i diskhåndtering og trykket på søg efter hardvare ændringer og set i diske om de er der? hvis de er der så følg #6
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. november 2010 - 15:25 #14
Da jeg er den eneste der har lagt et link må det jo være det du mener jeg kan forsikre dig for at det ikke indeholder andet end photoshop billeder og skrift og at der ikke er noget snavs med:
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. november 2010 - 15:52 #15
http://www.siteadvisor.com/sites/gratisupload.dk

Det kan muligvis skyldes onde filer, som er lagt op af andre brugere
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 16:03 #16
hvad står er i enhedshåndtering er der gule anmærkninger
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 16:06 #17
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 16:08 #18
VEDR.:  Har du været i diskhåndtering og trykket på søg efter hardvare ændringer og set i diske om de er der? hvis de er der så følg #6

I Min diskhåndtering er der ingen "Søg efter hardware ændringer" jeg kan trykke på.

I Diskhåndteringen står
Disk 0 - Cdrev
Disk 1 - Ddrev
-----Åben plads (der hvor den ene af de to nye HD er koblet på)
DVDbrænder
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2010 - 16:43 #19
Kan du se, om de nye harddiske overhovedet får strøm?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. november 2010 - 17:14 #20
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 19:15 #21
Vedr.: hvad står er i enhedshåndtering er der gule anmærkninger

Nej, slet ikke!
Avatar billede thilde1 Nybegynder
20. november 2010 - 19:22 #22
Vedr.: hvad står er i enhedshåndtering er der gule anmærkninger

De to nye harddiske anføres jo slet ikke i Enhedshåndtering. Og hvis jeg i Kontrolpanel søger efter ny hardware, er meldingen, at der ikke findes nogen ny hardware.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. november 2010 - 20:48 #23
Og du har begge disse stik sat til?
http://img812.imageshack.us/img812/7966/satahd.png
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2010 - 22:24 #24
Står din bios til Auto? det bør den.
Prøv at se, i bios, under Advanced. Der skal stå noget om Satacontroller. Hvis der står AHCI ( Advanced Host Controller Interface) så lev det om til IDE i stedet.
Avatar billede thilde1 Nybegynder
21. november 2010 - 15:02 #25
Vedr.:
Står din bios til Auto? det bør den.
Prøv at se, i bios, under Advanced. Der skal stå noget om Satacontroller. Hvis der står AHCI ( Advanced Host Controller Interface) så lev det om til IDE i stedet.

Hvordan kan jeg se om BIOS er Auto?
Kan ikke finde AHCI nogen steder...
I BIOS står:
SATA/IDE Configuration = Enchanced
Enchanced Mode: Support on: S-ATA*)

*) Har jeg nu ændret til S-ATA+P-ATA
- selvfølgelig uden nogen effekt.
Avatar billede thilde1 Nybegynder
21. november 2010 - 15:05 #26
Vedr. diverse kabel-ideer:

Ja, både strømkabler og SATA-kabler ER tilsluttet. Og diskene FÅR strøm og "kører".

Dette er mystik på et langt højere plan!
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2010 - 16:32 #27
Om bios står til Auto skulle være til at se umiddelbart.

"SATA/IDE Configuration = Enchanced" Ak ja, desværre er betegnelserne på bundkortene forskellige. Men så vidt jeg kan se, er det i orden. Ellers kan man trykke sig ind netop der, og se hvilke muligheder der er. Der vil så være en som hedder AHCI.
Når det står som det gør, kører du formodenlig Windows XP ?
Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 01:38 #28
lukketid?