Avatar billede pillpopper Nybegynder
30. august 2010 - 22:37 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg mit C-drev til at læse cd'erne når de indsættes

Hej

Min bærbare Pc vil pludselig ikke læse de c'ere jeg sætter i mit c-drev som den ellers har gjort tideligere. Hvordan det pludselig ikke virker mere aner jeg ikke jeg ved bare jeg ikke har pillet ved noget jeg har KUN lavet arbejdet på min Pc.

Så nu vil jeg vil høre om der er en der ved hvordan jeg får min bærbar Pc til at læse/starte den cd rom op automatisk når jeg sætter et id i mit c-drev.

Nogen der kan hjælpe mig med dette. ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. august 2010 - 23:20 #1
Se efter i enhedshåndteringen om der er nogle mærker under dvd/cd drevet ellers slet drevet og genstart pc
Avatar billede pillpopper Nybegynder
30. august 2010 - 23:57 #2
Hej
Jeg har nu kigget i enhedshånteringen og der hvor der står Dvd/cd-rom-drev er der en lille gul firkant (altså en såkaldt advarelses/opmærksomheds tegn)

Den skriver dette her når jeg fortager en opdatering af driveren: Den bedste driversoftware er installeret. Windows har konstateret, at driversoftwaren til enheden er opdateret.

Når jeg trykker på "Generelt" så står der i "Enhedsstatus boksen. Enheden kan ikke starte. (kode 10) !

Hvad kode 10 betyder aner jeg overhoved ikke. Og jeg har søgt efter løsninger som man kan på knappen hvor der står "Kontroller for løsninger" men det hjælper ikke. Der sker kort sagt ingen ting andet end den søger efter en løsning men kommer ikke med en.

Hvad mener du med, at jeg skal slette drevet og genstart Pc'en.? Hvordan gør man dette og hvad så når jeg sletter det du vil have mig til. Kommer den så frem på ny og virker.

Jeg skal lige sige jeg har ledt efter hjælp inde på ASUS support website men der er ingen hjælp.

Jeg har nemlig prøvet at installere den driver de anbefaler  man gør på Asus support website. (Da det er en Asus bærbar jeg har) !
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2010 - 00:17 #3
Du skal bare højreklikke på drevet og trykke fjern eller slet alt efter hvilken komando der står du ødelægger intet når du har genstartet er drevet der igen hvis deet stadig så ikke virker er drevet defekt windows laver af og til den slags haløj. skriv næste gang hvilket styresystem det er under så er det ofte lettere at hjælpe.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
31. august 2010 - 00:21 #4
Jeg prøver med det samme. Undskyld jeg gemte at skrive det er Vista jeg har som styresystem.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
31. august 2010 - 00:24 #5
Jeg kan ikke slette de muligheder der er når jeg højreklikkere på dvd drevet er: Opdater driver software, Deaktivere, fjern, søg efter hardware ændringer og egenskaber.

Skal jeg så trykke på "Fjern" for der er ikke noget sted i rulle gardinet hvor der står "slet" ?
Avatar billede pillpopper Nybegynder
31. august 2010 - 00:30 #6
Jeg vil være 100 % sikker på at det er fjern for man roder jo ikke inde i enhedshåndteringen hvis man IKKE helt ved hvad man gør derfor spørger jeg lige for en sikkerheds skyld. (og ikke for at spille dum)
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2010 - 00:47 #7
Så står der fjern i Vista du behøver ikke at være nervøs Windows finder det igen også selv om det er defekt så får du blot den samme markering.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
31. august 2010 - 00:50 #8
okay jeg prøver:)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
31. august 2010 - 01:17 #9
Når Pc'en starter op så kommer der en meddelelse frem om driversoftwaren og når jeg trykker på meddelelsen så kommer denne boks frem hvor der står:

Installation af driversoftware

Enhedsdriverprogrammet blev ikke installeret

Bed producenten af enheden om hjælp til at installere den.
Så skriver den "Mislykket"

Den vil stadigvæk ikke starte en cd op automatisk eller i det hele taget når jeg sætter den i c-drevet.
Jeg kan ikke engang se cd'en inde i "computer" som man plejer, at kunne når der er en cd i ens c-drev.

Hvad gør jeg så. ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2010 - 07:51 #10
unskyl det sene svar jeg blev pludselig søvnig. Hvis dit drev ikke er defekt har du måske en mulighed for at kontrolere det ved at starte Computeren op i en tidligere tilstand hvor den virkede.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
31. august 2010 - 08:20 #11
Plejer et CD-drev ikke at være D eller E på bærbare? Ikke at det er vigtigt eller noget, men det kunne måske være en funky drev-nanvngivnings-konflikt.

Hvis du kan tage CD-drevet ud, så prøv at tage det ud og sætte det i igen, det er ikke sikkert at den sidder helt som den skal.

Hvis det ikke gør nogen forskeld, så prøv at gå ind i "administrer" (højreklik "Denne computer" vælg "administrer" find "Disk håndtering" (hvis jeg husker ret, jeg har ikke lige adgang til det på denne computer)) og giv dit CD-drev et andet drev-bogstav, som du er sikker på ikke er i brug.

Bruger du nogen form for drev-emuleringssoftware? Software af denne type kan drille lidt til tider.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2010 - 14:11 #12
ggxdg Jeg troede Plejer var død? jeg har 2 harddiske 500Gb i min bærbare der begge eropdelt i 4 partioner efter de første 4 kommer DVD drev med bogstav G: og så de næste 4
Avatar billede ggxdg Nybegynder
31. august 2010 - 15:24 #13
poko1:
Hvad jeg mente var at det er ret unormalt at se et CD-drev som "C-drev" (A/B reserveret til floppy, windows foreslår derfor første partition som C osv.), det var nok bare ret dårligt formuleret.
Foruden det, så tror jeg det er ret sjældent at se mere end 2-3 partitioner på en bærbar ("system", "recovery", "spil/programmer/backup osv.")
Jeg har da selv haft en lille hjemme server hvor DVD-drevet var H eller noget i den retning.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
02. september 2010 - 17:32 #14
Hej poko, np det var jo også sent:)

Jeg kan ikke fortage en systemgnedanelse hvis det er det du referer til da de kontrol punkter er slettet. Jeg sletter dem efter 14 dage.

Det I 2 taler om hvad skal jeg bruge det til. jeg er ikke helt med. ?

Jeg skal kort sagt have mit cd-rom drev il at virke igen.

Jeg tror jeg prøver at se om det er aktiveret inde i BIOS.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. september 2010 - 18:58 #15
Kan du pille dit CD-ROM drev ud?
Hvis du kan sidder der nogle låse-mekanismer i bunden som du kan "slide" til siden og så kan du trække drevet ud.

Hvis den ikke sidder helt som den skal kan det evt. være dit problem.

Du skal ikke bruge noget for at kontrollere drevet i administrationen:

Højre-klik "Denne Computer"
Vælg "Administrér"
I menuen i højre side vælg "Disk administration" (det tror jeg nok den hedder i dansk XP - jeg kører selv engelsk, så hvis det ikke lige passer 100% er det altså grunden)
Den nye visning i midten vil vise dine HDD's i det hvide øverste felt og i det nederste felt vil du se dine HDD's delt op efter drev, hvor du vil kunne se partitioner osv.
Disse vil være efterfulgt af dit CD-ROM drev. Se hvor dan de allesammen er navngivet, og sørg for der ikke er nogen drev-bogstav-konflikter.

Prøv at ændre CD-ROM drevets bogstav til "Q" eller et eller andet du er helt sikker på ikke er i brug.
Jeg finder det altså ret underligt hvis dit CD-ROM drev er "C:"
Avatar billede pillpopper Nybegynder
02. september 2010 - 19:29 #16
Bruger Vista som beskrevet tideliger.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
02. september 2010 - 19:38 #17
Hej´´ lige til Jeres orientering så kan jeg forstå det som jeg læser Jeres svar, at I tror, at mit CD-ROM DREV er mit C-DREV.

Det var et skrive fejl ser jeg FØRST NU.´´ sorry

Kort sagt så har mit CD-ROM DREV virkede før (sidst jeg benyttede det er for et ½ år siden) !

Men inden den dag jeg oprettet tråden havde jeg sat en cd i mit CD-ROM DREV og jeg kunne høre, at den kørte men den ville IKKE starte selve programmet/CD'en op.

Er I med nu. For de løsninger I kommer med virker ikke.
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. september 2010 - 20:38 #18
Så vidt jeg kan se har du ikke prøvet at starte op fra et tidspunkt hvor den virkede det har intet med gendannels partionen at gøre det foregår ved at trykke gentagne gange under opstart der hvor du kan vælge fejlsikret tilstand der er der også en mulighed for at starte op fra et punkt hvor den virkede men det kunne jo også være at læsehovedet er snavset i øvrigt har jeg hele tiden ment at du ville have dit cd drev  til at læse men hvis du stadg har en markering i enhedshåndteringen så må du nok indse at drevet er defekt.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. september 2010 - 20:41 #19
Jojo... jeg tror skam vi forstår, jeg var bare lidt forundret over det drevbogstav du havde skrevet før - men fint nok...

Har du også prøvet at hive drevet ud af computeren? eller har du ikke mulighed for det?
Avatar billede pillpopper Nybegynder
02. september 2010 - 22:31 #20
Det er en bærbar  så jeg kan ikke hive drevet ud. og mit drev fejler ingen ting der er hverken den tikkende lyde. Den har bare pludselig holdt op med at virke (det kan sagtens være jeg er kommet til at deaktivere den inde i BIOS derfor er jeg på vej ind i BISO og tjekke om jeg kan slå den til.

For den lyder som om den læser cd'en men den vil bare ikke starte programmet op der er på cd'en.
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. september 2010 - 07:46 #21
Jeg tror aldrig vi kommer til en løsning du kan ikke ændre noget i bios hvad cd drevet angår og nhvis der er det mærke gule firkant enhedshåndteringen så har pcén set den og hvis du så ikke kan aktivere den  eller på nogen måde få den til at virke så er drevet defekt den driveer den bruger er ATAPI hvilket er indbygget i windows et cd drev i en bærbar kan som regel tages ud ved at fjerne en enkelt skrue i bunden
Avatar billede pillpopper Nybegynder
26. november 2010 - 14:28 #22
Hej, I må meget undskylde at jeg ikke har svaret i lang tid.
Årsagen er at jeg har været i Thailand i 70 dage og er først kommet hjem her i tirsdags 15. november 2010.

Det er mærkeligt det med at mit drev skulde skulde være i stykker da dn sagtens vil læs når jeg sætter Vista i . Men ellers vil den ikke starte en cd op.

Jeg orker pt. ikke at bøvle mere med det.

Men jeg siger mange TAK for Jeres hjælp.

Smider I lige et svar således jeg lige kan give Jer de point I har fortjent.

Forsat god dag:)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
26. november 2010 - 14:41 #23
Hej, I må meget undskylde at jeg ikke har svaret i lang tid.
Årsagen er at jeg har været i Thailand i 70 dage og er først kommet hjem her i tirsdags 15. november 2010.

Det er mærkeligt det med at mit drev skulde skulde være i stykker da dn sagtens vil læs når jeg sætter Vista i . Men ellers vil den ikke starte en cd op.

Jeg orker pt. ikke at bøvle mere med det.

Men jeg siger mange TAK for Jeres hjælp.

Smider I lige et svar således jeg lige kan give Jer de point I har fortjent.

Forsat god dag:)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
01. januar 2011 - 14:15 #24
lukket paf ingen ønsker point.