Dette rutefly vil kunne flyve over 800 kilometer på ren el
En af de store knaster for den grønne omstilling ligger i flytrafikken, som allerede nu døjer med sin målsætning om at være CO2-neutral inden 2050
En tidlig prototype fra den hollandske startup Elysian, kan dog bane vejen for, hvordan sektoren kan droppe de fossile brændsler, skriver amerikanske CNN.
Selskabets ’E9X Greenliner’ el-rutefly sigter nemlig efter at kunne tilbagelægge over 800 kilometer på en enkel opladning, mens det samtidig kan fragte op imod 90 passagerer.
Det er nok til at tilbagelægge ruter såsom København-Munchen, Paris-Milano eller London-Hamborg, mens eldriften reducerer CO2-udslippet med 90 procent i forhold til eksisterende flybrændstof.
Målsætningen er at få en prototype på vingerne i 2030 og få flyet i kommerciel drift indenfor de næste ti år ved brug af eksisterende batteriteknologier.
”Mange eksperter siger, at der er behov for batteri-teknologi hindes det tilgængelige inden 2025, for at opnå anvendelig payload og egenskaber,” siger Elysians udviklingschef Reynard de Vries til mediet.
”Men i stedet stiller vi os selv det spørgsmål ’hvordan kan jeg opnå den maksimale rækkevidde, men den teknologi vi har til rådighed? Der kan flyves meget længere med batteridrevne fly end de fleste studier antyder, hvis man foretager de rette valg.”
E9X flyet vil have otte propeller, tilhørende elmotorer og et vingespænd på hele 42 meter. Det er bredere end et typisk rutefly som en Boeing 737 eller Airbus A320, men stadig nok til at indgå i eksisterende lufthavnsinfrastruktur, lyder det.
De store vinger vil samtidig give plads til at lagre batterierne, mens selve kabinen samtidig gøre mindre. Men kabinen krymper ind, vil eldriften til gengæld give en mindre larmende oplevelse.
Elysian sigter efter at have kunne lynlade flyet på 45 minutter, hvilket ifølge selskabet er sammenligneligt med den turnaround-tid, som eksisterende rutefly har.
Nu kan du hacke din konkurrents racer-cykel
En ny form for cyberangreb er blevet mulig indenfor sporten, efter forskere fra universitet i San Diego, USA Hr bevist, hvordan med en relativ beskeden investering, kan hacke sig ind i de Shimano-gear-systemer, som benyttes af både weekend- og top-atleter.
Målet for cyber-angrebet er Shimanos trådløse gearskiftere, som ved et enkelt trådløst angreb kan snydes, så længe angriberen befinder sig indenfor 10 meter.
Det skriver tech-mediet Wired.
Ifølge forskere vil et sådan signal kunne bruges til at generere en bjergrytter under en stigning eller skabe ravage i afgørende øjeblikke.
”Man får fuld kontrol over gearene: Hvis nogen skifter dit gear i utide fra et lavt til et højt, vil du tabe tid,” forklarer Earlence Fernandes, assisterende professor ved det amerikanske universitet, som fortsætter:
”Hvis nogen sætter i spurt med den store klinge, og du rykker dem ned på den lille, kan du få dem til at styrte fuldstændigt.”Det berørte system er af Shimano Di2 typen, som Shimano overfor mediet råder til at få opdateret.
”Vi har identificeret og skabt en ny firmware for et øge sikkerheden i den trådløse forbindelse i Di2 systemet,” lyder den officielle besked fra selskabet, som forsikrer at professionelle cykelhold allerede har modtaget opdateringen.