Avatar billede InfectedMushroom Nybegynder
06. juni 2010 - 18:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ang disk enkryption til Ubuntu

Hej alle sammen!

Jeg har lige oprettet en helt ny bruger herinde, i håb om at kunne få hjælp til diverse problem stillinger jeg måske skulle have, eller få.

Anyways...

Jeg står og leder efter et rigtig godt disk enkrypterings program, til min computer.
Det skal siges at min computer har dual-boot mellem Ubuntu (nyeste version) og Windows Vista (yeah... I know)
- Om det gør en forskel er jeg ikke sikker på. - Men jeg skal bruge et program som enkryptere meget sikkert.
Det ville også være rart hvis det kunne indholde IM, og emil enkryptering.

Jeg har nu allerede PGP, men jeg kan ikke heeelt rigtigt få det til at fungere synes jeg. - Hvis nogen også kan indvige mig i dette, ville det være optimalt.

Jeg har set at der er et point system herinde, og jeg ved ikke hvad god skik er herinde endnu, men jeg skal nok belønne brugeren godt :)
Avatar billede bmpi Nybegynder
06. juni 2010 - 20:33 #1
Truecrypt er et open source krypteringsprogram, som fås både til Windows og Linux. Du kan se en guide til opsætning her:

http://linuxandfriends.com/2010/02/03/how-to-truecrypt-setup-on-ubuntu-linux/

Jeg vil dog nok anbefale ecryptfs til kryptering på Ubuntu, da det er det mest standardiseret værktøj, men også lidt mere teknisk. Se lidt om ecryptfs her (Ubuntu version er underordnet her):

https://help.ubuntu.com/community/EncryptedHome

Både Truecrypt og ecryptfs krypterer kun de valgte mapper, og altså ikke kommunikationen. Du kommer nok ikke uden om PGP til kryptering af mail.

Nu skriver du ikke hvilket mailprogram du bruger, men bruger du Thunderbird, så tag og installér Enigmail, som gør kryptering meget lettere:

https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/71/
Avatar billede InfectedMushroom Nybegynder
07. juni 2010 - 13:08 #2
Det hjalp mig en del videre - Men du siger altså at enkryptering til kommunikation - Både med mail, og IM - Så burde PGP være det perfekte?
- Som skrevet så har jeg også PGP, men er lidt i tvivl om hvordan jeg bruger det.

Men jeg vil i hvert fald lige kigge på de links du har sendt mig! :) TAK!
- Hvis du kan svarer på et enkrypterings program til kommunikation til IM (også) så ville det være kanon! :) - Så går pointene i hvert fald til dig! :)
Avatar billede bmpi Nybegynder
07. juni 2010 - 13:49 #3
I Empathy er der desværre ikke krypteringsmuligheder, hvis det er den klient, du bruger.

Men ellers tag og brug Ubuntus gamle IM-klient, Pidgin, som har et udvidelsesmodul, der aktiverer kryptering.
Avatar billede InfectedMushroom Nybegynder
07. juni 2010 - 13:54 #4
Tak! :)

Jeg har nu fået Thunderbird op og køre med enigmail, og jeg vil nu også bruger Pidgin :)

Tak! ;)
Avatar billede bmpi Nybegynder
07. juni 2010 - 14:46 #5
God fornøjelse ;-)