Avatar billede DanDrum Nybegynder
01. juni 2010 - 20:50 Der er 15 kommentarer

XP vil ikke starte

Hej med jer.
Jeg er ny her på sitet, men håber i kan/vil hjælpe mig alligevel.
Jeg har en Lenovo Ideapad uden Cdrom drev, som ikke vil starte op. Efter at have stået ubrugt hen i ca. 1 uge, starter den op i skærmbilledet hvor jeg skal vælge mellem fejlsikret tilstand m.fl. Alle muligheder på nær normal opstart fryser med det samme de er valgt. Når jeg vælger normal opstart, kører den tjek på disken. Efter endt test, får jeg resultatet, men her fryser den....
Hvordan kommer jeg videre ? Håber på jeres hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 20:59 #1
Kør "chkdsk /r /p" fra en USB nøgle
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:02 #2
Eller når du nu kan åbne i fejlsikker tilstand. Gå ind der i kommandopromt og skriv chkdsk /r/f læg mærke til mellemrummet ved /
Du vil så få at vide at disken er låst, men får valget at køre chkdsk ved genstart, Det siger du j til og genstarter.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 22:11 #3
"valbyly" tror du ikke det bliver lidt bøvler når systemet fryser
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:21 #4
Nu har jeg nærlæst teksten, og jo du har ret helgec:)
Avatar billede DanDrum Nybegynder
01. juni 2010 - 22:26 #5
tak for jeres svar. hvordan får jeg chkdsk ned på en usb nøgle og hvordan kører jeg den fra boot ??

@ helgec - jeg har prøvet dit forslag fra en anden streng med at kopiere ikon.iso ned på en usb nøgle. Jeg kan dog ikke boote med den, da den siger noet i stil med at der mangler styresystem.... håber stadig på jeres hjælp...
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:32 #6
Jeg overlader til helgec selv at rede gøre for sit forslag, men vil bare nævne, at man ikke kan boote fra en Iso-fil. Den skal brændes til en bootfil med f.eks. Active Iso burner eller lignende program. http://www.ntfs.com/iso_burner_free.htm
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:36 #7
Ps. Du har oprettet spørgsmålet 2 gange. Så luk lige den andet:)
Avatar billede DanDrum Nybegynder
02. juni 2010 - 00:02 #8
Det forstår jeg ikke, for der er kun 1 indlæg under min profil...
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 00:39 #9
http://www.eksperten.dk/spm/911162
Det må være en smutter. Bare læg et svar selv, som du eccepterer, så er der lukket.
Du hører nok fra helgec i morgen. Han er morgenmand, så Ole lukøje har nok smidt ham i seng:)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 06:32 #10
Gør din USB nøgle bootbar således http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Download og brænd http://www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) -> overfør indholdet fra cdèn til din USB nøgle, startfilerne på USB nøglen må IKKE overskrives -> boot op på USB nøglen og følg guiden på http://www.helgec.dk/ntfsdos.html
Alternativt kan du lave en nøgle med XP og køre chkdsk derfra http://www.helgec.dk/xp_fra_usb.html
Avatar billede DanDrum Nybegynder
02. juni 2010 - 09:19 #11
Hej Helgec
Jeg har FAT32 på min HD, så jeg behøver vel ikke bruge ntfsdos ?
Jeg har kopieret chkdsk.exe over på HD og prøvet at køre det, men den siger jeg skl køre scandisk i stedet. Når jeg prøver dette, får jeg meddelelsen af jeg kal bruge en himem.sys i min config.sys. Hvordan gør jeg det ?
Avatar billede DanDrum Nybegynder
02. juni 2010 - 09:42 #12
Jeg booter fra USB, som har fået drev C:    HD er drev D:
jeg kan ikke edit config.sys på d:
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 09:56 #13
Jeg får ikke mail fra eksperten så mangler du mere hjælp, kontakt mig på
mail@helgec.dk

Her og nu skal du efter du har bootet og står ved C:\> skrive, snandisk d:  -> enter -> svar ja til overfladescanning ( langvarig) og så bør det køre
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2010 - 09:57 #14
RETTELSE!!

Jeg får ikke mail fra eksperten så mangler du mere hjælp, kontakt mig på
mail@helgec.dk

Her og nu skal du efter du har bootet og står ved C:\> skrive, scandisk d:  -> enter -> svar ja til overfladescanning ( langvarig) og så bør det køre
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 06:28 #15
Hvis dit projekt er lykkedes, så husk at lukke tråden