Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 19:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

ASP.NET forbinde til database

Hej

Jeg ved ikke, om dette er den rette gruppe, men
nu prøver jeg.
Jeg har en hjemmeside, som jeg har fået udviklet
i ASP.NET. Jeg ved intet om ASP.NET, og jeg har
ikke længere kontakt til ham, der i sin tid ud-
viklede den.

Sagen er den, at hjemmesiden skal flyttes til et
andet webhotel, og i den forbindelse skal jeg have
fundet ud af, hvor og hvordan der bliver forbundet
til databasen.
Jeg kan slet ikke se, hvilken fil der styrer det
med kontakten til databasen.
Er det en bestemt filtype, og hedder filen typisk
noget bestemt i ASP.NET?
Skal jeg i øvrigt have fat i et specielt ASP.NET
program for at kunne åbne filen?

Det kan være det bliver nødvendigt, at give jer
adgang til FTP'en, men nu må vi se.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2010 - 19:21 #1
Hvis det er en dårlig ASP.NET app så ligger connection string i koden.

Hvis det er en god ASP.NET app, så ligger connection string i filen web.config.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2010 - 19:22 #2
web.config og .aspx og .cs filer er alle tekst filer som kan læses med notepad.

Hvis du skal programmere seriøst vil du foretrække Visual Studio.
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 19:25 #3
Hvis du er heldig ligger der en connectionstrings i web.config filen, men kan sådan set ligger over alt. Næste bud må være i en fil der ligger i App_code mappen. Der efter er jeg blank, kan være nogen andre har et bud.

Alle filer burde kunne åbnes i notepad, men vil ellers anbefale visual studio.
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 19:25 #4
Der var arne_v sgu lige lidt hurtigere :-)
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 19:44 #5
Tak for jeres indlæg.

Jeg kan se, at der i web.config filen står
<connectionStrings>
  </connectionStrings> men er det sådan noget jeg skal kigge
efter? Der skal vel stå noget med hvilken database den skal kadel op til og berugernavn, adgangskode osv.

der udover har jeg mappe kaldet bin med en række .dll filer.
De øverste kan ses her:
http://www.detour.dk/billeder/dll-filer.gif

Resten i denne mappe hedder alle noget med App_Web_og en række bogstaver .dll

Kan der stå noget om kaldet til databasen i nogen af ovenstående filer, og hvordan åbner jeg dem i så fald?

Jeg skal ikke programmere noget i ASP.NET, men udelukkende finde ud af, hvor og hvordan der bliver forbundet til databasen.

Men måske for jeg brug for f.eks. Visual Studio eller lign.?
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 19:55 #6
Hvis der ikke står andet end:
<connectionStrings>
  </connectionStrings>

Og ikke noget i mellem dem, så var du ikke heldig.
Skulle gerne stå nogle <add ...... /> inde imellem.
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 20:00 #7
dll filerne kan du af hvad jeg ved ikke bare sådan åbne, der skulle gerne ligge nogle .cs/.vb filer i en anden mappe som de dll filer er skabt ud fra. Bin mappen indeholde nok ikke noget brugbart i denne situation.
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 20:01 #8
Kan / skal jeg bruge dette link til at installere Visual Studio ?

Derudover kan jeg se, at jeg skal installere Visual C++ 2008 SP1
Kan / skal jeg da bruge dette link?
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 20:02 #9
Ups, jeg glemte linkene...

Kan / skal jeg bruge dette link til at installere Visual Studio ?
http://www.microsoft.com/express/Web/
Derudover kan jeg se, at jeg skal installere Visual C++ 2008 SP1
Kan / skal jeg da bruge dette link
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=A5C84275-3B97-4AB7-A40D-3802B2AF5FC2&displaylang=en ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2010 - 20:03 #10
Det er formentligt Visual Web Developer Express Edition du skal have.

Jeg tror ikke på at du har brig for Visual C++ Express Edition !
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2010 - 20:04 #11
Men hvis intet du ved om ASP.NET i forvejen, så er det en ret stor opgave at gå igang med.
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 20:08 #12
Hmm, jeg overvejer også, om det ikke er nemmere at få nogen til at kigge på det ved at give adgang til FTP'en.
Men det er vel ikke en god idé sådan at give offentlig adgang til FTP'en.

Men er der nogen af jer, der har mod på og lyst til at kigge på det og derefter sende mig f.eks. en .txt fil med de oplysninger der står vedr. forbindelse til database?
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 20:09 #13
Ellers kan jeg måske oprette opgaven på flexer.dk :-)
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 20:16 #14
Tja, kan godt tage et kig hvis du ellers har mod på at udlevere oplysningerne. Hvis det bare er at finde connectionstring, så send en mail.
Avatar billede bas Forsker
27. februar 2010 - 20:21 #15
platik, det lyder godt.

Poster du din mail adresse, eller skal jeg bare skrive via ekspertens beskedsystem?

Ja, jeg skal gerne have fundet ud af i hvilken fil / i hvilke filer der står oplysninger om kaldet til databasen og hvad denne fil / disse filer hedder samt hvor de er placeret.

Endeligt må du gerne skrive kort om proceduren for åbning og redigering af filerne - altså om det f.eks. skal foregå via
Web Developer Express Edition.
Avatar billede platik Nybegynder
27. februar 2010 - 21:07 #16
c# kildekoden ligger kun i form af dll'er, åbner lige for nye indput.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2010 - 21:19 #17
DLL'er er ikke kildekode.

Den kildekode bør fremskaffes.

Worst case: decompile fra DLL til C# kildekode med Reflector/FileDisaasmbler, ret og recompile.
Avatar billede bas Forsker
28. februar 2010 - 17:52 #18
Hej

Det ser nu heldigvis ud til, at krisen er afblæst.
Det er lykkes dem helt at få hjemmesiden til at køre på det nye webhotel med database og det hele ;-)

De har åbenbart kunnet lave noget snydekode der gør,
at systemet tror, at det kigger på det gamle webhotel, selv om
det i virkeligheden kigger på det nye.
Det er rigtig fedt og smart ;-)

Venlig hilsen
Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2010 - 18:03 #19
Det er jo kun en kortvarig udsættelse.

En web app som du ikke har mulighed for at tilrette er en død web app.
Avatar billede bas Forsker
28. februar 2010 - 18:11 #20
Du har sikkert ret i, at det ikke er en optimal løsning, men det skal bare køre i et par måneder endnu - indtil der kommer en helt ny version af hjemmesiden.
Avatar billede bas Forsker
28. marts 2010 - 10:49 #21
Nogen, der vil have points, så lukker jeg.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. marts 2010 - 16:25 #22
Hvis du mener at mine bidrag var noget værd.