Avatar billede Hansx Nybegynder
12. januar 2010 - 19:11 Der er 4 kommentarer

skal man chache eller ..

Hej alle sammmen
Jeg er gang med lave en webapplikation som den blå avis dba.dk

Men jeg er kommet i tvivl om man jeg skal chache data,som vises i resusltat listen efter en søgning.

Jeg viser resultatet på Listview control ved fødre dem med en liste som er dannet udfra data fra databasen..

Hvad gør man .. hvilken teknink benytter man hvis man skal vise store list af produkter som dba.dk qxl.dk osv ?
Avatar billede keysersoze Guru
12. januar 2010 - 19:58 #1
Der findes ikke ét svar på det og måske er der ikke et svar - først og fremmest er det selvfølgelig en vurdering af om det er nødvendigt med caching, for er der ingen besøgende kan applikationen nok overleve uden, er der rigtig mange kan du cache data på forskellige niveauer, fx cache hele eller dele af siden siden eller cache enkelte data og cachen kan være afhængig af både fx tid eller en afhængighed op imod fx databasen.

Hver mulighed har sine fordele og ulemper og hver sine krav til udvikler, database, hardware osv - så selvom det måske virker som et lidt søgt svar, så vil det i mine øjne være bedst at læse om det i fx en ASP.NET grundbog eller i diverse artikler for at danne sig et overblik i stedet for at lade andre vælge.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 13:29 #2
umiddelbart ville jeg mene det altid er en god idé at cache skidtet. men! selvom det er godt at have en super hurtig side, så ville jeg ikke prioritere caching særlig højt før siden er blevet nogenlunde populær. 10-20 brugere om dagen vil ikke kunne mærke den store forskel alligevel.
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2010 - 18:01 #3
caching skal opvejes op imod fordele og ulemper - hvor ofte opdateres data fx, hvor vigtigt er det at det absolut nyeste vises og hvor tungt er det evt at tjekke om cachen skal markeres som udløbet. Det kan være en fantastisk ting at have implementeret, men har man den forkerte strategi er det langt fra så fantastisk, så hellere undvære.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:39 #4
lukketid?