Avatar billede hlt Juniormester
08. december 2009 - 13:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Object reference not set to an instance of an object

hej,
jeg sidder med et mystisk problem,synes jeg selv ihvertfald. Men forhåbentlig er der en der ude som kan hjælpe mig. Da jeg altid har været vant til at lægge kode og kontroller i samme fil, er det nyt for mig at bruge codefile's til at lave logikken bag ved designet. Men nu sidder jeg med en side hvor jeg har lagt et par views ind i et mulitiview. og i det ene view har jeg en radiobuttonlist som bliver genereret ud fra en tabel i en database. Og når brugeren har lavet sit valg og går videre til næste view er det meningen at brugerens valg skal gemmes. Det der sker er bare at jeg får en fejlbesked om at "object reference not set to an instance...."  jeg plejer ikke at have problemer med at tilgå de forskellige kontroller når jeg bruger kode sammen med kontroller. Er der forskel på den måde man kan tilgå de forskellige kontrollers input når man bruger codefile's
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. december 2009 - 00:44 #1
hej hlt

Mjaaa... det er svært lige at svare på, har du lidt flere informationer omkring hvilket object der er tale om? Har du prøvet at debugge og følge koden?
Avatar billede hlt Juniormester
09. december 2009 - 08:35 #2
Ja, i første omgang handler det om at min radiobuttonlist som får data fra databasen og bruger en SQLdatasource til databaseforbindelse og connectionstring. den henter det fint ind, men når jeg forsøger at hente brugeren valg og skifte til et nyt view, så får jeg ovenstående fejl. Hvis jeg derimod laver statiske valg muligheder, så er der ingen problemer. Så er det derimod andre kontroller i næste view som jeg heller ikke har adgang til ved brugeren input.
Jeg synes det er et underligt problem, og jeg plejer ikke at have problemer med at hente input ud af kontroller.
Avatar billede hlt Juniormester
09. december 2009 - 09:21 #3
Nu har jeg prøvet at sætte listitems ind istedet for at hente fra databasen. og så virker det fint. Så kan jeg godt hente data ud ved at bruge denne sætning:
"paymentRadioButtonList.SelectedItem.Text". Men så snart jeg henter data i databasen så fejler ovenstående linie.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
09. december 2009 - 21:53 #4
Uden at jeg har set dine kode , så lyder det jo altså som om du har din SQL Datasource hæftet på selve .aspx'en altså trukket den ind fra Toolboxen og derved er den ikke på det andet view som fejler.
Avatar billede hlt Juniormester
09. december 2009 - 22:17 #5
Men det er da vel nok at den er på det view som bruger den. Altså når den indlæser indholdet til radiobuttonlisten. Og inden man skifter til næste view, så henter man brugerens valg ud og bruger inden man åbner næste view. Det næste view har ikke nogen radiobuttonlist, og skal derfor ikke have nogen SQL datasource.
Avatar billede hlt Juniormester
10. december 2009 - 14:34 #6
Men det kan være at du kan hjælpe mig med at finde den rigtige løsning. jeg er ved at lave en indkøbskurv. Og i den forbindelse er jeg faldet over at man kan bruge profiles til at gemme indholdet, istedet for at gemme indholdet i en session eller cookie. Umiddelbart ser det ud til at være en ok løsning, men nu synes jeg at det giver nogle begrænsninger. eller også er det bare mig der ikke ved hvordan jeg skal kode mig ud af det. Bla er der den lille ting at jeg har problemer med at overføre indholdet fra en anonym bruger til en oprettet bruger hvis brugeren logger ind midt under indkøbet. Desuden kan jeg ikke få lov til at slette brugerens kurv efter at indkøbet er betalt. dvs at kurven bliver ved med at være den samme indtil brugeren logger ud.
har du nogen erfaring med hvad man skal bruge. Skal det være sessions, cookies eller profiles.
Avatar billede hlt Juniormester
29. september 2010 - 09:42 #7
Smider du et svar så jeg kan lukke spørgsmålet?
Avatar billede hlt Juniormester
11. december 2011 - 20:06 #8
lukker