Avatar billede hulla Novice
07. december 2009 - 10:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udvikler-bærbar

Hej

Jeg vil gerne have en ny udvikler bærbar til privaten.
Den skal bruges til udvikling og ikke ret meget andet.
Dvs. at plads er ligegyldig, men hastighed er vigtig, både for pc'en generelt og for HD.
Jeg bruger visual studio og MsSql server til udviklingen.

Mit spørgsmål går på hvilken jeg bør vælge?
Bør jeg installere en server istedet for Windows 7?
Bør jeg køre 64 bit for at få understøttelse af mere end 4 gb RAM?
Bør jeg finde en med SSD HD?

Alle input er velkomne
Avatar billede kalp Novice
07. december 2009 - 11:48 #1
Nu er HD plads bestemt ikke ligegyldigt.
En propfyldt harddisk er enormt tung og arbejde med:).

Jeg tror ikke du har behov for mere end 4gb ram, men det afhænger selvfølgelig af om du f.eks arbejder med applikationer der cacher store mængder data i hukommelsen.

Hvis du har en CPU med flere kerner som bla. Dual Core 2, så fordeler .NET Frameworket selv resourcer over disse processorer.
Det kan dog godt det kun er tilfældet hvis man arbejder med tråde i sin applikationer.
Avatar billede hulla Novice
07. december 2009 - 12:31 #2
Jeg bruger under 50 GB på min hd i dag, så den behøver ikke være på 1.5 TB :-)

Har du forslag til en konkret maskine, er nogle mærker bedre end andre?
Avatar billede kalp Novice
07. december 2009 - 13:08 #3
Jeg kan ikke anbefale Packard Bell og umiddelbart heller ikke Fujitso siemens.
Måske har jeg bare været uheldig med dem:).

Jeg har god erfaring med HP og IBM.
Jeg er ikke up to date på de nyeste bærbare maskiner på markedet pt.
men min egen er en Compaq HP nx9420, den store model.
Der er masser af processor kraft samt 4gb ram.

Det er i øvrigt en god idé at den bærbar du ender med og købe har et dedikeret gfx kort.

Jeg har ikke udviklet på windows 7, men har det installeret på en anden pc og er positivt indstillet over for det indtil videre.
Jeg udvikler på windows server 2003 som jeg ikke kan beklage mig over og ellers stadig på windows xp pro:)

Alt tegner godt for Windows 7, så min anbefaling ville nok være og gå med den!
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2009 - 14:18 #4
Du skal i hvert fald have mere end en kerne (hvis du laver en uendelige løkke på den ene kerne, kan du afslutte den med task manager på den anden kerne).

Min erfaring med Visual Studio siger mig, at du ikke behøver nogen monster computer - Jo hurtigere computer du selv har, jo mindre opmærksom er du på performance på dine brugeres computer.

Og så kommer det ellers an på, hvad du skal udvikle.
Skal du køre online asp/http/database server med komplekse queries, kan SSD komme på tale - men hvis det er C# client-side, er SSD måske lidt overkill, medmindre du skal køre nogle tunge algoritmer og queries på din egen computer - igen skal du tænke på at potentielle brugere ikke har SSD.

/1
Avatar billede hulla Novice
07. december 2009 - 14:22 #5
Nogen der har kommentarer hvis jeg foreslår denne:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=551390
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2009 - 15:03 #6
2 cores
min. 320 GB disk
min. 7200 RPM disk
8 GB RAM eller 4 GB RAM med plads til 4 mere
Windows 2008 (hvis du kan faa en licens for rimelige penge ellers maa du jo tage en 7'er) eller Centos (hvis det ikke er MS software du arbejde med og paa)

saa skulle du kunne arbejde fornuftigt i nogle aar
Avatar billede hulla Novice
07. december 2009 - 15:18 #7
Arne, dermed siger du også "næsten" at jeg skal gå efter 64 bit?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2009 - 15:20 #8
Ja !
Avatar billede hulla Novice
07. januar 2010 - 20:10 #9
smider du svar arne, det blev dit forslag der kom tættest på :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. januar 2010 - 20:22 #10
ok