Avatar billede arnepedersen Forsker
26. oktober 2009 - 23:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Databaseopsætning

Jeg har to databaseprogrammer, nemlig Accsess og open office.
Ingen af dem kan tilsyneladende bruges med søgefunktion uden at man installerer ekstra program. (SQl.) tror jeg.  Hvordan gør jeg så jeg kan søge i min database (CD samling). Kan i ikke henvise til en guide på dansk.
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2009 - 07:25 #1
Access er egentlig ikke en database - det er en frontend til databasen JET ligesom Enterprise Manager er en frontend til MSSQL (og formentlig SQl er til Open Office - kender ikke til den database). Og det er netop i frontend-delen, enten de færdige og meget tilpassede applikationer eller i specialbyggede, at du kan og skal lave søgefunktioner og det kan du også i Access, faktisk kan du i Access lave et helt interface med oversigter, søgninger etc etc med lidt snilde. Du kan evt kigge på en Access-bog fra forlaget IDG der kan guide dig igennem det hele.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. oktober 2009 - 08:49 #2
Uhha!! Det var godt nok akademisk. Kunne du ikke anvise mig i hvordan jeg gør? Det er nærmest volapyk for en "ældre" mand (67år).
Mvh. Arne
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2009 - 09:03 #3
Hi Arne
Why don tyou try finding a freeware version on the web? No need to invent the wheel again, unless of course you want to learn Access which is great for this type of dB :o)

Here's one and I'm sure there are 1000's out there.

http://www.freedownloadscenter.com/Information_Management/Video_and_Music_Collection_Managers/CD_Manager.html
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2009 - 09:08 #4
If you do decide to make your own then first get the data side of things in place (tables) then go on to the forms so you can enter your data. Then once you can get some data into your databse you can start looking at how to search through th edata. Here I suggest you place a question in Access catgeory and I'm sure you'll get lots of help/examples.

You could also place a question oin Access to see if someone has a finished example you could have.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. oktober 2009 - 09:09 #5
Terry :-? hvorfor på engesk?
Avatar billede terry Ekspert
27. oktober 2009 - 09:25 #6
Hej Arne
Det er fordi jeg er engelsk :o)
Avatar billede keysersoze Guru
27. oktober 2009 - 13:05 #7
Som allerede foreslået findes der færdige ting på nettet allerede - sådanne cd/dvd-databaser er nok det mest brugte eksempel rundt omkring.

Hvis du vil lave det selv så vil jeg som sagt mene at et hæfte fra IDG vil give en rigtig god intro til Access, både specifikt hvad du søger men også omkring korrekt database-opbygning osv.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. november 2009 - 08:37 #8
lukker
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2009 - 18:50 #9
tak for hjælpen?
Avatar billede arnepedersen Forsker
05. november 2009 - 08:59 #10
Ups, det må i virklig undskylde. Jeg havde flere spørsmål jeg ryddede op i. Det gik for stærkt : Mange tak for Jeres medvirken. Jeg fandt selv løsningen, derfor behold jeg point. Tak for Jeres indsats.
Avatar billede keysersoze Guru
05. november 2009 - 23:21 #11
Så fortæl hvad løsningen blev?
Avatar billede arnepedersen Forsker
06. november 2009 - 08:27 #12
Man kan søge med kikkert ikonet.