Avatar billede loukas Mester
14. marts 2009 - 00:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

User og password hvordan?

Hej,
Jeg har lige hentet og installeret 'ms sql 2008 with tools'
Når jeg vil logge på med management studio er authentication sat til windows auth. og det virker fint, men hvordan opretter jeg en ny user til brug uden windows auth.?

Og jeg er helt grøn med MS SQL, så jeg skal have det forklaret i detaljer ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 01:40 #1
Du ændrer mode til mixed mode, opretter et login og tilnytter det login til den database det skal have adgang til.

Det kan gøres inde fra Studio eller via rå SQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2009 - 01:41 #2
Hvis du har mulighed for at bruge windows auth så kan det iøvrigt anbefales.
Avatar billede loukas Mester
14. marts 2009 - 09:28 #3
OK, jeg har mulighed for windows auth.
Jeg har en webconfig med følgende DBConn som jeg ikke kan få til at virke.
<add key="DBConn" value="data source=localhost;initial catalog=AspDotNetStorefront;integrated security=SSPI;persist security info=False;Trusted_Connection=Yes" />

Jeg får sådan en fejl:
A network-related or instance-specific error occurred while establishing a connection to SQL Server. The server was not found or was not accessible. Verify that the instance name is correct and that SQL Server is configured to allow remote connections. (provider: Named Pipes Provider, error: 40 - Could not open a connection to SQL Server)
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. marts 2009 - 12:58 #4
Hvis det er en MSSQL Express du har installeret, så prøv at bruge "localhost/sqlexpress" i din connectionstring.
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. marts 2009 - 13:00 #5
Hov - det skulle være med backslash, ikke en skråstreg.
Avatar billede loukas Mester
14. marts 2009 - 14:35 #6
Jamen det er MSSQL EXPRESS, jeg prøver lige...
Avatar billede loukas Mester
14. marts 2009 - 20:47 #7
OK, jeg tror jeg er på rette vej.
Jeg bruger NETWORK SERVICE til web.
Og får denne fejl:
Login failed for user 'NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE'.

Via Management Studio har jeg højreklikket på Databasen valgt properties -> Permissions. Her kan jeg vælge GUEST og PUBLIC.
Og sætte permessions. Men hvordan åbner jeg for NETWORK SERVICE ??
Avatar billede loukas Mester
16. marts 2009 - 19:33 #8
OK,
Sådan fik jeg det til at virke.
Åbn Sql Configuration Manager
Højreklik på SQL SERVER(SQL EXPRESS)
Vælg properties -> Lon On
Vælg built in account -> Network Service