Avatar billede konder Nybegynder
02. marts 2009 - 15:15 Der er 9 kommentarer

firkanter istedet for æ,ø,å

Pludselig får jeg firkanter istedet for æ-ø-å på udtræk fra databasen.
Jeg har set spg. her på siden og har rettet db
Collation til uft8_danish_ci

hvad skal der mere rettes? og hvorfor opstår dette problem ud af den blå luft?
Avatar billede psychopixi Nybegynder
02. marts 2009 - 15:26 #1
Du skal sørge for at alle dine dokumenter er gemt i utf8 og at du har husket meta tagget i din header: <meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml; charset=UTF-8" />
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2009 - 15:29 #2
Hvad er charset i databasen ? (ikke helt det samme som collation)
Avatar billede konder Nybegynder
02. marts 2009 - 15:36 #3
Jeg har meta tagget i header. Men hvor finder jeg Charset? i databasen.
Avatar billede konder Nybegynder
02. marts 2009 - 16:18 #4
Altså alle mine felter i db er rettet til uft8_danish_ci
Avatar billede konder Nybegynder
02. marts 2009 - 20:40 #5
Hvordan gemmer jeg filen i utf-8? Jeg benytter EditPlus.
Avatar billede psychopixi Nybegynder
03. marts 2009 - 01:57 #6
Jeg ved ikke hvordan du gør i EditPlus - Bruger selv Notepad++, hvor du kan ændre charset under "Format".
Avatar billede psychopixi Nybegynder
03. marts 2009 - 01:58 #7
Og så måske lige et link til Notepad++, som iøvrigt er gratis: http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. marts 2009 - 08:45 #8
I editplus, som så mange andre steder: når du gemmer og her "gem som" dialogen, kan du vælge det nederst under "Encoding".

Men det tyder mere på, at du ikke er konsekvent omkring anvendelse af tegnsæt.
Avatar billede konder Nybegynder
03. marts 2009 - 12:50 #9
Har fundet ud af hvor det er i Editplus. Mange tak for hjælpen. Jeg ved ikke hvem der har hjulpet mest men læg svar.