Avatar billede Styrk1 Nybegynder
08. februar 2009 - 12:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Meget varm CPU og CMOS checksum error

Hej.
Jeg har netop bygget en computer med følgende specs:
Kabinet: Lian Li PC-A17A
PSU: Chill CP-700M
Bundkort: ABIT IX38 QuadGT
CPU: Core 2 Duo E8400 6 MB (Intel Boxed)
GPU: ASUS EN9600GT MG/HTDP/512MD2
RAM: Kingston 2GB PC2-8500 CL5-Pin DIMM Kit (2 pcs.)

Jeg får ofte følgende fejlmeddelelse ved opstart:
CMOS checksum error
Jeg har opdateret BIOS, men det har ikke afhjulpet problemet.

Nogle gange vil computeren ikke genstarte men stopper med følgende bundkort meddelelse: C1, hvilket betyder at bundkort ikke registrerer RAM. Jeg har tidligere oprettet et spørgsmål om dette hvilket medførte at jeg droppede mine RAM af typen Corsair 2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR2 SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066 MHz CAS Latency (rotering):  CL5.
Jeg kører XP pro (32 bit) med SP 3.

Endvidere kan jeg se i BIOS (og i det medfølgende bundkortsoftware) at CPU temperaturen ligger helt oppe på 103 C. Det virker vist meget højt, og softwaren giver da også advarsler.
Men den ligger stabilt på 103 C. Mon det er en fejl? Jeg synes ikke at luften omkring CPU køleren virker specielt varm.

Tror I at mit bundkort skal byttes??
Har i løsninger på nogen af disse problemer??
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 12:23 #1
Har du husket kølepasta???

Der er i hvert fald noget galt med kølingen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. februar 2009 - 12:26 #2
Hvad har spørgsmålet med casemodding at gøre?
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
08. februar 2009 - 12:54 #3
#1: Kølepasta sad på blæseren, så jeg regnede ikke med at jeg skulle købe ekstra?
#2: Sorry jeg var lidt usikker på hvilken kategori jeg skulle smide spørgsmålet ind under... Hvad vil du foreslå, og hvordan flytter jeg det?
Avatar billede sanderjensen Nybegynder
08. februar 2009 - 13:50 #4
Temperaturen udenpå din CPU må højst være 72,4 grader, så din køling af den er alt for dårlig, når den kører på 103 grader stabilt.
http://i147.photobucket.com/albums/r299/sanderjensen/Core2DuoE8400.jpg
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
08. februar 2009 - 14:29 #5
Jeg har netop haft køleren afmonteret for at se om den sad ordentligt, og det virker som om den sidder korrekt. Al kølepasta er tværet ud (i en cirkel svarende til køleren) på selve CPU'er så der er tydeligvis kontakt mellem køler og CPU.
Da jeg havde muligheden, mærkede jeg på oversiden af selve CPU'en og den var slet ikke varm. Hvis CPU'en virkelig var 103 grader Celsius for ganske få minutter siden, burde den så ikke være varm på oversiden? og burde computeren ikke lukke ned ved så høje temperaturer?
Det virker også underligt at den konstant står på 103 grader C, at den slet ikke svinger. Det skal lige bemærkes at CPU'en sjældent kommer over 5%.
Jeg tror at det er temperaturmåleren den er gal med... Hvad siger I?
Avatar billede sanderjensen Nybegynder
09. februar 2009 - 12:28 #6
Det kan også være, at du læser graderne i Fahrenheit istedet for Celsius?
http://www.texloc.com/closet/cl_cel_fah_chart.html

103 grader Fahrenheit svarer til ca. 40 grader Celsius.
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
09. februar 2009 - 12:33 #7
#6: Desværre ikke, den viser 217.4 grader Fahrenheit :o(
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
09. februar 2009 - 14:41 #8
Tyder ovenstående ikke på at bundkortet er fejlbehæftet??
Vil I foreslå mig at returnere det??
Avatar billede sanderjensen Nybegynder
09. februar 2009 - 16:21 #9
Prøv at ringe til forhandleren, som du har købt bundkortet hos.
Hvis de ikke kan forklare, hvorfor bundkortet måler så høje temperaturer, må du kunne få en aftale om at returnere bundkortet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2009 - 20:01 #10
Hvis du får en aftale om returnering af bundkort, så husk de skal oplyse dig om at det kan koste dig penge i fald de ikke finder fejl på det, ellers skal du ikke betale noget..
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
09. februar 2009 - 20:15 #11
Tak!
Det vil jeg huske.
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
03. maj 2009 - 00:12 #12
Her en lille opdatering:
Jeg fik RMA'et bundkortet (uden beregning) og fik et nyt af samme slags.
Jeg oplevede et par problemer og opdaterede derefter bios, og nu fremkom samme problemer som med det gamle kort.
Herefter var en længere korrespondance med support hos forhandler hvor jeg bl.a. lånte en anden CPU fra it-afdelingen på mit arbejde (alt virkede fint) og fik testet min CPU i en computer på mit arbejde (den så ud til at virke fint).
Jeg opdagede at abit havde en hjemmeside der ikke var særligt tilgængelig hvorpå der stod at de hurtige CPU'er som E8200, E8400 og E8500 ikke understøttes på bundkortet på trods af at der under specifikationer for bundkortet står: "Supports Intel® Core™ 2 Duo / Quad processors with 1600/1333/1066/800MHz FSB". Dette var rimeligt nedslående da jeg jo selv bærer ansvaret for at de enkelte dele jeg køber passer sammen.
Da alt virkede håbløst sendte en abit medarbejder i Holland (efter at have sendt en del mails til abit uden svar) mig en ny biosupdate 15 som ikke står på abits hjemmeside (http://www.abit.com.tw/page/en/download/download_bios_detail.php?pFILE_TYPE=Bios&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=IX38+QuadGT&pSOCKET_TYPE=LGA775). Med denne installeret virker alt indtil videre fint.
Dette ser således ud til at have løst mit problem :-)
For resten har jeg i denne proces fået mod på at skrue lidt på volt til RAM, External clock, Multiplier og DRAM multiplier. Og efter at have skruet DDR2 volt op til 2, sat External clock til 437 og sat multiplier til 7, virker både RAM og CPU vist efter hensigten.
Tak til alle for hjælpen!