Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 09:56 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB RAM: ingen detection fra bundkort: Abit IX38 QuadGT

Hej.
Når jeg isætter mine nye Corsair XMS2 Dominator 2 x 2 GB  RAM i min nye computer med bundkort Abit  IX38 QuadGT, fås fejl C1, hvilket betyder at bundkort ikke registrerer RAM.
Dette problem er åbenbart meget udbredt, hvilket jeg fandt ud af via google.
Har I en idé til en løsning, eller skal jeg returnere mine nye RAM?
Bemærk at jeg har forsøgt at boote med kun en stav (jeg huskede at benytte CCMOS på bundkort for at resette bundkortet, men stadig ingen registrering af RAM.)

Pf. Tak!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 10:11 #1
Hvilke ram er der tale om?

Er bios opdateret?
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 10:31 #2
Jeg har netop samlet computeren, og grundet RAM problemerne er jeg endnu ikke kommet ind i BIOS. Derfor er BIOS heller ikke opdateret.
De omtalte RAM har følgende specifikationer:
2 x 2 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR2 SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066 MHz CAS Latency (rotering):  CL5
Forsyningsspænding:  2.1 V
Hukommelsesfrekvens:  1066 MHz
Hukommelsesteknologi:  DDR2 SDRAM
Kapacitet af modul i sæt:  2 GB
Lagerkapacitet:  4 GB
Model:  DIMM 240-pin
Moduler i sæt:  2
Opgraderingstype:  Industristandart
RAM:  DRAM
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 10:35 #3
Prøv med nogle andre ram. Lån evt. af en kammerat
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 13:36 #4
Ja det havde jeg også tænkt på ;o)
Jeg har netop investeret i 2GB PC2-8500 CL5-Pin DIMM Kit (2 pcs.) RAM, og efter at have smidt dem i maskinen i stedet kører den :O)
Det mærkelige er nu at når jeg smider den ene Corsair stang i, virker det fint, og jeg starter op med 4GB RAM.
Hvis jeg så smider den sidste stang i, skulle man forvente at jeg havde 6 GB RAM i maskinen, men i stedet giver bundkortet fejlkode 50, hvilket ifølge manualen betyder:
Initialize USB
Hvorfor nu det??
Avatar billede justrace Novice
07. februar 2009 - 13:43 #5
Det er nok bare en fejl i rapporteringen fra bundkortet, men det er jo nok den ene RAM-klods der er defekt.

Har du prøvet med dem begge enkeltvis?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 13:46 #6
Nu går jeg selvfølgelig ud fra, at du bruger et fuldt opdateret 64-bit styresystem...

Prøv at øge DRAM-voltage. Men FORSIGTIGT og kun lidt ad gangen
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 14:18 #7
Jeg skal til at lægge min XP på nu...
Det er vist kun et 32-bit styresystem...
Er det et problem?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 14:22 #8
Nej, men du kan ikke bruge mere end lidt over 3GB ram.
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 14:26 #9
Ok. Vil det sige at alt over 3GB er spildt?
Eller betyder det at mere end 3GB får styresystemet til at fejle?
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
07. februar 2009 - 14:33 #10
Har nu forsøgt at boote med samtlige kombinationer af RAM, og problemet forbliver det samme:
Begge Corsair medfører fejlkode 50: Initialize USB :o(
Så løsningen bliver nok at returnere dem.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 14:34 #11
Nej, det burde virke med 4GB, men den sidste 1GB kan XP 32-bit ikke udnytte.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. februar 2009 - 14:40 #12
Har du prøvet at lave ram settings manuelt i bios?
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
08. februar 2009 - 11:24 #13
Hvordan laver man en RAM setting manuelt i BIOS, og hvad er en RAM setting?
Avatar billede justrace Novice
08. februar 2009 - 11:49 #14
Inden der kommer nogen med en mere teknisk forklaring, vil jeg sige at når du ved så lidt om det, så tænk dig godt om før du går i gang.

Men det er i BIOS hvor du kan indstille helt præcist de data ram'ene har, mhz og hvor mange volt man vil give dem osv. og det er bare en enkelt forkert indstilling, så er det hen i butikken og købe nye.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. februar 2009 - 13:05 #15
Enig med justrace - tungen skal holdes lige i munden.

Nu hvor der er tale om Corsair, så prøv RamGuy:

http://ramguy.com/v3/index.php
Avatar billede Styrk1 Nybegynder
09. februar 2009 - 11:48 #16
Ok. Tak for hjælpen!
Jeg tør ikke rode med RAM settings på nuværende tidspunkt, så jeg returnerer disse Corsair RAM.

Smider I et par svar så jeg kan give point?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. februar 2009 - 11:52 #17
Her er et...
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 11:56 #18
Giv dem til sheriffen, han er bedre til at passe på dem end jeg er. :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. februar 2009 - 12:06 #19
Jeg har også snart nok til at købe en medalje af pap i pointshoppen :)
Avatar billede justrace Novice
09. februar 2009 - 12:13 #20
Har tit tænkt på at hvis nu eksperten lavede et samarbejde med en lidt mindre lødig side, hvor man så kunne handle for sine point, så ville spørgerne opleve en svartid der kunne slå accellerationen på en rumraket. :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
09. februar 2009 - 12:14 #21
*lol*