Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 16:47 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket miljø?

Jeg har tidligere benyttet .net miljøet men har et par spørgsmål.

har fundet et prgram der hedder web matrix, som skulle være gratis at bruge. er der andre asp.net programmer/miljøer som gratis at bruge??

Jeg har en undervisningsversion af visualbasic .net, hvad koster det hvis man skal købe det?

Andre råd til hvordan jeg kan kode gratis og effektivt i asp.net, skal kunne koble på en mysql database (eller i det mindste en mssql)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 16:52 #1
WebMatrix er vist forældet idag.

Visual Studio Express Edition er gratis.

Samme er SharpDevelop.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 16:52 #2
Du kan bruge den gratis SqlServer Express Edition eller MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 16:54 #3
Priserne på Visual Studio afhænger af versionen.

Se f.eks. http://eshop.pc-ware.dk/Products/Description.asp?pid=39617&sid=376369&stype=text
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 16:57 #4
Tak.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 16:59 #5
Kan jeg bruge Visual Studio Express Edition til at kode et fulgt funktionelt site med database integration?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:14 #6
Ja.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 17:24 #7
jeg har nu hentet visual studio og har 4 muligheder for at installere, 3 sprog+webdeveloper.. jeg har tidligere programmeret i c# og tror jeg vil fortsætte med dette.. skal jeg så både installerer c#-delen og webdelen?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:33 #8
Prøv og start med web delen.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:34 #9
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 17:34 #10
Jeg lidt pladsproblemer, og kan se at jeg har en del forskellige versioner af .net framework installeret, har jeg brug for tidligere versioner end 3.5 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 17:39 #11
Ja. 2.0, 3.0 og 3.5 er en combo. Du behøver ikke 1.1.
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 19:04 #12
Ok, kan man egentlig udvikle uden at have en .net-server til rådighed og samtidig have "connection" til databasen. Sagen er den at jeg har en mysql database allerede nu, men har endnu ikke et webhotel der kan køre asp.net.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2008 - 19:13 #13
Du kan godt lave windows and console apps uden ASP.NET, du kan udvikle ASP.NET apps
på din egen PC, men skal den bruges så skal den jo på en server med ASP.NET !
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 19:20 #14
JEg har købt et webhotel med ASP.NET, men det bliver først oprettet om 3-4 dage, så spørgsmålet er om jeg kan starte med at udvikle før dette og stadig have connection til databasen?? Iøvrigt hvordan laver jeg en connection til en mySQL database i dette tilfælde..?
Avatar billede montago Praktikant
30. september 2008 - 20:50 #15
du kan sagtens starte med at udvikle nu

Hvis du har downloadet Visual Studio Express + SQLServer Express + evt Web delen (kan ikke huske hvad navnet et)

kan du sagtens starte nu...

Visual Studio kommer med indbygget "webserver" til udvikling... og SQL Express kan bruges til ALT som MSSQL kan...
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 20:59 #16
Ok, jeg er også gået igang med at prøve at få forbindelse til min mySQL server via en asp.net side...
Avatar billede aaberg Nybegynder
30. september 2008 - 21:02 #17
For at connecte til en MySql database, skal du bruge ADO.NET rammeværket til mySql. Du kan downloade dem her:
http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/5.2.html

Se eventuelt dette link for nogle eksempler:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/connector-net-examples.html
Avatar billede jetsetter Nybegynder
30. september 2008 - 22:04 #18
har jeg installeret, problemet er at mySQL er ikke en mulighed når jeg prøver at tilføje en database connection i web developer. Jeg har også tilføjet referencen...
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 15:42 #19
Point?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. oktober 2008 - 16:06 #20
en deler formoder jeg ?
Avatar billede jetsetter Nybegynder
01. oktober 2008 - 16:09 #21
mangler svar fra de to andre..
Avatar billede aaberg Nybegynder
01. oktober 2008 - 19:19 #22
svar :-)