Avatar billede smoelf1987 Nybegynder
24. september 2008 - 15:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere ID'er i samme kolonne

Er igang, med at oprette en filmdatabase nu kommer mit problem så at en film jo sagtens kan have flere genere.
Hvordan løses det mest simpelt?
Har en tabel med alle generene (GenreID og GenreName)
også en tabel med filmene i hvor der er en relation imellem film og genre.
Når man opretter en film, kan må således via en checkbox vælge flere genre som passer til den pågældende film og dermed skal de jo gemmes sammen i databasen.
Avatar billede aaberg Nybegynder
24. september 2008 - 15:15 #1
Du laver en mange til mange relation. Dette gøres ved at have en ekstra tabel med som f.eks. hedder FilmGenre, som har en FilmID og en GenreID. Hvis film med FilmID 3 passer til genre med GenreID=4 og GenreId=10, vil du få 2 rækker i tabbellen

GenreID, FilmID
4            3
10          3

osv.
Avatar billede aaberg Nybegynder
24. september 2008 - 15:16 #2
Du skal ikke have en relation mellem Film og Genre, men i stedet en relation fra Film til FilmGenre, og en relation fra Genre til FilmGenre.
Avatar billede aaberg Nybegynder
24. september 2008 - 15:17 #3
Avatar billede smoelf1987 Nybegynder
24. september 2008 - 15:22 #4
Skriv et svar så du kan få dine point ;)
Avatar billede smoelf1987 Nybegynder
24. september 2008 - 15:41 #5
Nå endnu et spørgsmål når jeg så skal læse alle generne ud for den pågældende film hvordan gør jeg så nemmest dette?
Avatar billede aaberg Nybegynder
24. september 2008 - 16:15 #6
Alle kategorier for en film gøres på følgende måde.

Select kategorier.*
From kategorier
inner join FilmKategorier on kategorier.ID = FilmKategorier.KategoriID
where FilmKategori.FilmID = dinFilmID

Jeg sidder på min mobiltelefon lige nu, så hvis formateringen er lidt mærkelig, er det sikkert grunden. :-)
Avatar billede smoelf1987 Nybegynder
25. september 2008 - 08:57 #7
Fik det fint til at virke takker for hjælpen :)