Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 17:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Platforme til .Net

Jeg er klar over, at .Net vist kun kan køre på pc'ere. Men hvad med Linux og Macintosh? Er der p.t. udviklet frameworks til de platforme?
(dokumentation vil naturligvis være at foretrække ;-) )
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:03 #1
Der er Mono og Portable .NET til forskellige *nix varianter.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:03 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:04 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:04 #4
Husk at laese de smaa bogstaver med hensyn til praecis hvad der understoettes !
Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 18:20 #5
Er det 2 forskellige frameworks, som hver gør sit for at understøtte det samme?
Og hvad er det helt nøjagtig for nogle små bogstaver, der refereres til?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:21 #6
Det er 2 forskellige implmentationer af .NET.

Jeg vil klart anbefale Mono.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:24 #7
Du skal naerlaese hvilke dele af .NET der er understoettet.

Jeg mener f.eks. Mono har stort set hele .NET 1.1, det meste af .NET 2.0 og noget af
.NET 3.0 og 3.5.

Hvis du vil koere et .NET program under Mono, saa er du noedt til at vide
om de features du bruger er understeottet af Mono eller ej.
Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 18:39 #8
Ah, på den måde. Så alle controller og features er p.t. ikke understøttet, men nogle er. Og dem kan man se på de link, du skrev. Jeg går ud fra, at generelle standalone programer udviklet i .Net, så godt kan køre på nærmest alle platforme, når blot de kun består af de mest basale features (som kan læses på de link)?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 18:55 #9
http://www.mono-project.com/Class_Status har kompabilitets oversigten
Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 18:57 #10

http://www.mono-project.com/Guidelines:Application_Portability

står der under "No cross-process transactions" at
Mono currently supports only local-process transactions.

Det betyder vel, at Mono ikke understøtter transaktioner mellem klient og server, men kun transaktioner mellem processer kørerne lokalt?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 19:26 #11
Jeg ved ikke hvad "cross-process transactions" er.

Hvis jeg skulle gaette, saa tror jeg at de mener, at de ikke har distribuerede
transaktioner - fordi de ikke har MS DTC.
Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 19:29 #12
Jeg er ikke lige klar over, hvad MS DTC er.
Men vil distribuerede transkationer så sige, at man ikke kan få klient/server-transaktioner til at virke?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2008 - 19:52 #13
Distribuerede transaktioner er naar en transaktion indeholder opdateringer i 2 forskellige
databaser (2 phase commit).
Avatar billede kkaen Nybegynder
20. september 2008 - 20:42 #14
Ah, på dén måde. Så ser det ud som om, der er håb for .Net alligevel.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2008 - 03:18 #15
all set ?
Avatar billede kkaen Nybegynder
27. oktober 2008 - 21:36 #16
Ja, det må vist være det tætteste, man kommer til .Net på andre platforme ;-)