Avatar billede mi1234 Nybegynder
24. august 2008 - 21:26 Der er 8 kommentarer

ASP eller ASP.net

Til Eksperten.dk

Hejsa..
Jeg har sat mig for at jeg vil lære at programmere en web-side der er lidt mere avanceret end bare almindelig HTML. Men i den forbindelse kan jeg ikke finde ud af om man skal lære ASP eller ASP.net, for jeg syntes ikke jeg har kunne finde ud af  hvad forskellen er. Kan ASP.net mere end ASP, og er der nogle begrænsninger i ASP?
Jeg håber meget i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal vælge? Eller om der er andre sprog der er bedre at lære?
Hilsen Mi1234
Avatar billede fbisen Nybegynder
24. august 2008 - 21:27 #1
Jeg kender ikke forskellen på ASP og ASP.net. Jeg ved blot at mange vælge at bruge PHP til hjemmesider, som ikke er videre advanceret og skal snakke sammen med andre systemer.

mvh
fbisen
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2008 - 21:47 #2
ASP er efterhånden oldgammelt og selvom det er betydelig lettere at gå til end ASP.NET vil der ikke umiddelbart være nogen som helst idé i at begynde på det - ASP.NET er nyeste generation af Microsofts udviklingsplatform så derfor vil det være det naturlige valg. Det næsten eneste ASP og ASP.NET har til fælles er bogstaverne "ASP" - udviklingsværktøjerne, sproget og mulighederne er meget forskelligt fra hinanden.

Hvad der er bedst at lære afhænger af flere ting - ASP er i hvert fald udelukket hvis du vil noget med det i fremtiden, PHP vil være et godt alternativ da der findes en masse tutorials, hjælp og systemer man kan bygge videre på men kommercielt vil ASP.NET nok være det bedste valg da det fx også kan være med til at give fin overgang til Windows udvikling.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2008 - 22:00 #3
COM baseret:

ASP 1.0 - 1996
ASP 2.0 - 1997
ASP 3.0 - 2000

.NET baseret:

ASP.NET 1.0 - 2002
ASP.NET 1.1 - 2003
ASP.NET 2.0 - 2005
ASP.NET 3.0 - 2006
ASP.NET 3.5 - 2007

Eller sagt på en anden måde: jeg er enig med keysersoze !
Avatar billede softspot Forsker
24. august 2008 - 22:22 #4
Hvad vil du med det nu og i fremtiden?

Hvis det bare er for sjovt, så er ASP efter min opfattelse lettest at komme igang med og det kan, med et overkommeligt resurseforbrug, bringes til at gøre en del af de ting som en hjemmeside skal kunne (og med lidt mere energi også nogle af de mere avancerede ting :-)). Mange webhoteller har installeret komponenter du kan bruge til at sende mails, uploade filer, behandle billeder m.m. (alle er det ting som er en integreret del af ASP.NET - og PHP for den sags skyld).

Der er ingen tvivl om at der er mere fremtid i ASP.NET (el. PHP) end i ASP, men du skal nok længere ind i den fremtid inden du behersker disse frameworks, end hvis du vælger klassisk ASP...
Avatar billede mi1234 Nybegynder
25. august 2008 - 16:50 #5
Mange tak alle sammen..
Så tror jeg jeg kaster mig over asp.net
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2008 - 17:52 #6
skal vi så også have lukket dette spm :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2008 - 02:35 #7
?
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2008 - 09:40 #8
ja, åbenbart ikke...