Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
12. maj 2008 - 18:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse til database

Jeg har en .mdf database i en Windowsapplikation og den har jeg kunnet tilgå normalt.

Af en eller anden grund får jeg nu denne fejl, når jeg prøver at åbne den:

An error has occurred while establishing a connection to the server.  When connecting to SQL Server 2005, this failure may be caused by the fact that under the default settings SQL Server does not allow remote connections. (provider: SQL Network Interfaces, error: 26 - Error Locating Server/Instance Specified).

Hvad kan fejlen være?

Hvis jeg laver en ny database, får jeg samme fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2008 - 03:08 #1
Kører SQL serveren ? Og tillader den conections af den type som du forsøger at lave ?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
13. maj 2008 - 17:29 #2
Hvordan kan jeg se, om den kører? Jeg gør blot det, at jeg dobbeltklikker på .mdf-filen i Solution Explorer, så kommer fejlen?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
13. maj 2008 - 17:33 #3
Jeg kan nu se, at jeg også får fejlen i andre projekter?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2008 - 18:02 #4
kig i services
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
13. maj 2008 - 19:08 #5
Hvor finder jeg Services?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2008 - 03:14 #6
control panel
administrative tools
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
14. maj 2008 - 16:24 #7
Ok - hvad skal jeg se efter? Der er en Visual Studio 2005 Remote Debugger, der står som deaktiveret - har det noget med det at gøre? Ellers er der en SQL Server (SQLEXPRESS), der står til Automatisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2008 - 16:28 #8
SQLEXPRESS er den startet eller ej ?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
14. maj 2008 - 16:35 #9
Det er den ikke - der står Tjenestestatus: Stoppet. Skal jeg trykke på Start?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2008 - 16:45 #10
Proev det.

Men sandsynligvis fejler den.

Men saa skal du finde ud af hvorfor.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
14. maj 2008 - 16:56 #11
Nej - den startede fint op! Og .alle .mdf kan åbnes!! Mange, mange tak - det så da lidt sort ud. Hvordan kan jeg mon være kommet til at stoppe denne tjeneste?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2008 - 17:12 #12
Det ved jeg ikke.

Jeg smider et svar.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
14. maj 2008 - 18:34 #13
Øv - den lukker tjenesten, når jeg lukker og genåbner maskinen! Kan man få den til at holde den åben?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2008 - 18:36 #14
Hvis den staar til automatisk saa boer den starte automatisk.

Check event log for fejl under opstart.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. maj 2008 - 12:02 #15
Jeg prøvede manuelt at stoppe den og starte den igen (og sætte den til automatisk) og nu virker den også efter genstart.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
19. juni 2008 - 19:20 #16
Nu er den igen begyndt at stoppe efter genstart. I loggen står angivet en stribe hændelser med SQL Server Express, men det er ikke bare eet id, men en masse forskellige. Har du en ide om, hvad der kan være galt?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2008 - 04:16 #17
Umuligt for mig at side.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
21. juni 2008 - 14:42 #18
Helt ok - det kunne jo være!!