Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2008 - 15:00 Der er 6 kommentarer

Tag app. offline

Hejsa...

Jeg har et spørgsmål ang. at tage en app. offline i forbindelse med opdatering af sitet.

Jeg ved at asp.net 2.0 inkl. "Offline.htm" filen, som man kan uploade og således at serveren derefter ikke reagerer på requests.

Men er dette en god måde, at gøre det på, hvad er normal procedure indenfor dette felt.

Mvh. PabloPablo
Avatar billede kalp Novice
01. april 2008 - 15:05 #1
det er en fin måde synes jeg da i hvertfald.

men er det ikke et kæmpe stort site og blot aspx filer og codebehind.. så uploader jeg normalt bare direkte oven i de gamle filer.
Dermed er siden ikke nede på noget tidspunkt..

jeg mener også, at .NET godt kan finde ud af, at køre folk videre på de gamle dll'er de er på indtil de forlader en side.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
01. april 2008 - 15:13 #2
Hej igen...det er et stort site...hvor der kommer til at være rigtig mange samtidige online brugere...

Det sidste du skrev men dll'erne - lyder som den optimale udgave. Men hvordan finder jeg ud af om det reelt passer...? Har du læst om det på msdn eller lign?
Avatar billede kalp Novice
01. april 2008 - 15:33 #3
Jeg har ikke læst det, men fået det fortalt af en anden.
Men det skal nok alligevel bekræftes på skrift et eller andet sted:)

Jeg har dog selv set, at .NET opretter dll filer i windows temp folderen og umiddelbart ser det ud til, at det er sådan den håndtere det her problem.
Dll'erne bliver automatisk selv slettet af frameworket.

Men ellers har uploadet direkte op til servere mange gange uden, at det gav problemer og endda på et site hvor man kan bestilte produkter.
Sessionhåndtering her var via. en db, så måske har det en betydning.

Man er selvfølgelig på de nye dll'er så snart man skifter side eller trykker ctrl+f5.

men ellers kan du tage Eksperten som eksempel.. kl. 03:30 eller lignende har de lukket deres site for vedligeholdelse.. her ser man en meget simpel side med den besked:)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
10. april 2008 - 11:42 #4
Hej igen ... har rodet lidt videre med det...

Men synes ikke at app_offline.htm filen virker optimalt. Det er kun få gange htm filen reelt vises - de fleste gange vises siden slet ikke og det giver selvfølgelig en dårlig oplevelse for brugeren. Burde den ikke bare vise htm siden uden videre når den først er uploadet til serveren? og uanset om jeg prøver at tilgå min default.aspx side eller hvilken som helst andet side??
Avatar billede kalp Novice
10. april 2008 - 20:35 #5
meningen er, at når du har lagt app_offline.htm op så bør det være det eneste man bliver præsenteret for.
men det lyder også som om du gør det?
hvis det ikke fungere så sig til.. kan lave en test på min egen server.

Jeg ligger normalt ikke min side ned, men uploader direkte i de gamle filer.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
10. april 2008 - 22:10 #6
Det er, dét jeg gør :)

Jeg testede forresten det med versioneringer af div. dll-filer og du har ret i, at en bruger i dot net som allerede er logget ind fx. kører videre på de eksisterende filer...Men i de ca. 2 min det tager at uploade sitet på ny, da vil et helt frisk request fejle, idet kun dele af sitet/de nye filer er uploadet og derfor ville jeg bruge offline htm filen. Det er som sagt, det jeg kun kan få til at virke i få forsøg. Det burde jo bare spiller uanset hvilken en aspx side jeg forespørger på domænet...hmm...

Mvh.