Avatar billede benneharli Juniormester
31. marts 2008 - 10:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor er cookie

Hej

Jeg skal bruge en cookie som bliver sat når jeg åbner (logger ind) en webside lavet i ASP.NET - jeg har kigget i cookie biblioteket på PC'en, men kan ikke finde noget der.

Sætter ASP cookies på en anden måde? Er der nogen måde hvor jeg kan "spore" hvor/hvilken cookie der bliver sat?

/Benji
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. marts 2008 - 11:14 #1
Det kan jo være at der er tale om en midlertidig cookie, i hvilket tilfælde den ikke bliver gemt i din cookie-mappe.

Du kan dog til enhver tid se hvilke cookies der er for en given side - også de midlertidige - ved at skrive følgende kommando i adressefeltet mens du står på den pågældende side:
java script:alert(document.cookie)
Avatar billede benneharli Juniormester
31. marts 2008 - 11:37 #2
Hmm... Det giver mig bare en tom alert... Document burde være det hele, ikke?
Avatar billede jokkejensen Novice
31. marts 2008 - 13:57 #3
Har du husket at sætte expire date.. ellers udløber / forsvinder fra /cookies/ ret hurtigt :)

/J
Avatar billede benneharli Juniormester
31. marts 2008 - 14:05 #4
Det er ikke mig der sætter cookie. Har ikke lavet den aplikation jeg logger ind i. Skriver komandoen lige efter jeg åbner siden.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. marts 2008 - 14:21 #5
Nu skal du naturligvis lige nå forbi det punkt hvor du mener den sætter en cookie - der kan være masser af grunde til at der ikke er nogen hvis du bare lige hopper derind uden at foretage dig noget (og da vi ikke aner hvilken side der er tale om, så det er svært at sige hvornår du bør se noget). Hvis der eks. er et login på siden, så er det meget nærliggende at tro du skal logge ind før der bliver sendt en cookie

Der er ganske vist andre måder at se hvad der kommer af cookies - eks. ved at bruge en HTTP debugger som Fiddler og så kigge på serverens svar - men det nemmeste er nu alert(document.cookie) som nævnt.
Avatar billede benneharli Juniormester
31. marts 2008 - 15:21 #6
Jeg logger ind på siden... Det er helt sikkert, men er der andre måder hvor ASP kan "styre" brugere?
Avatar billede benneharli Juniormester
31. marts 2008 - 15:37 #7
Hmm... Ser ud til at jeg får et forskelligt session ID hver gang jeg logger på :-( så kan jeg jo ikke rigtig bruge det videre :-(

Cookie: ASP.NET_SessionId=ner2g255ame1vy550x1bna55
Cookie: ASP.NET_SessionId=ibpwb1rqkl5j122sm5awpkmq

Smid et svar... Kendte ikke Fiddler.

/Benji
Avatar billede pidgeot Nybegynder
31. marts 2008 - 16:22 #8
Det er jo netop en del af pointen med et session-ID - det identificerer den pågældende session, og ikke brugeren (det der ligger i den session kan selvfølgelig pege på brugeren, men der er intet foruddefineret link).

Svar kommer her.