Avatar billede treepeert Nybegynder
17. marts 2008 - 13:41 Der er 3 kommentarer

Overflow på et "padded" objekt

Hey!

Jeg sidder med et simpelt CSS problem.

Jeg har en DIV som har en position:absolute og en bestemt padding.
Når jeg sætter overflow:auto på, så udnytter den "hele" div størrelsen som scroll.

Altså, scrollbaren fylder selve divens størrels PLUS det plads som jeg har "paddet" 'div´en'.

Scroll-baren skal selvfølgelig holde sig inden for div´ens størrelse, og IKKE gå ud over kanten.

Gir det mening?
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2008 - 15:18 #1
<ole>

Hvordan ser koden ud (prøv at lægge et link) - og i hvilke browsere har du problemer?

/mvh
</bole>
Avatar billede treepeert Nybegynder
17. marts 2008 - 15:29 #2
Jeg kører den nyeste Microsoft IE.

www.treepeert.com/nuskin/nuskin.php
Avatar billede olebole Juniormester
17. marts 2008 - 19:45 #3
Det er ikke så underligt. Det er i det hele taget et yderst ukonventionelt stylesheet. Din venstre menu styler du sådan:

#leftmenu
{
    height:412px;
    width:200px;
    margin:0px;
    padding-top:92px;
    position:absolute;
    overflow:scroll;
}

Det element begynder helt i top og er 504px højt. De første 92px er der ikke indhold i, men naturligvis er der også scrollbar i dette område. I stedet burde du skrive:

#leftmenu
{
    height:412px;
    width:200px;
    margin:0px;
    top:92px;
    position:absolute;
    overflow:scroll;
}

I det hele taget er der en masse galt med dit stylesheet - prøv at se siden i Firefox! Hvorfor sætter du f.eks. title-div'et til 30px højde, når indholdet er 60px højt?

Du bør også sætte left- og top-værdier - ikke bruge padding og/eller margin til at 'placere' absolut positionerede elementer med. I det hele taget bør du bruge absolut positionering så lidt som muligt.