Avatar billede chrisscan Juniormester
14. marts 2008 - 13:43 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Adfspilning af lyd

På denne side http://www.birds-of-denmark.dk/special_pages.htm Har jeg lavet mulighed for at lytte til fuglesang og har tidligere blot lavet et link, der gjorde at medieafspilleren åbnede. Det lavede jeg om til EMBED SRC= men det har gjort siden vanvittig langsom. Det må jo skyldes at alle lydfilerne bliver hentet samtidig med det øvrige indhold.

Er der en smartere måde at gøre det på ?
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 16:25 #1
ja da, jeg kigger lige på det
jeg kæmper lige med overhovedet at få siden åbnet c",)
vender tilbage når jeg har kigget på det
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 16:29 #2
ja nu har jeg kigget lidt på det, og det er jo stort og kompliceret,
jeg vil gerne hjælpe dig, men vil lige høre om du er tilstede ? ? ?
mare fordi der bliver vist en hel del vi skal snakke om, det kan ikke klares med en enkelt besked frem og tilbage sådan hver anden dag
Avatar billede chrisscan Juniormester
14. marts 2008 - 19:04 #3
jo, jeg er skam tilstede. Jeg kan jo lave det hele tilbage til det oprindelige men  tænkte at det kunne gøres på en lidt smartere måde. Derfor dette embed halløj.
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 20:10 #4
ja men det er svært at lave noget når man må gætte sog til hvad du vil have
eksempelvis krav til type af afspiller og så videre

Dine lydfiler er jo en herlig blanding af wav og mp3 filer
hvorfor ikke holde sig til et format ?

Og så, vil du virkelig gerne have nogen og treds afspillere på siden ?

eller skulle det være en central afspiller der afspillede alle numrene ?
skulle den så være synlig eller usynlig ?

Nå men jeg har lavet dig en ny side, og så har jeg bare lavet det som jeg selv syntes

Jeg har måtted konvatere din blandede lydsamling til et ensartet format, og det er windows media audio, mono 48 kilobit/s
kvalitets messigt svare det jo til 96kb ved stereo
men vurderede mono var bedre da det fylder mindre

jeg har lavet en usynlig player på siden, lydende startes så med klik på link
da lydende spiller ret kort, vurderede jeg at en synlig player ikke var nødvendig

playeren virker kun hvis folk har windows media player
men det har alle windows pc´er
derfor har jeg målrettet pluginspace imod macintosh brugere, di kan namlig også instalere win media player, og har de ikke det i forvejen, så skulle der komme en gul boks foroven der guider dem ind på microsoftes hjemmeside for download mediaplayer for macintosh.

playeren virker ikke på en Linux pc, sikkert heller ikke på playstation og ligende.

Jeg har lavet det som en fuld download pakke, på grund af alle de ny konvaterede lydfiler
http://peecee.dk/upload/download/103661

koden der er brugt er følgende >
følgende to script plaseres i sidens HEAD

<SCRIPT language=JavaScript src="NyNoIEActivate.js"
type=text/javascript></SCRIPT>

<SCRIPT language=JavaScript type=text/javascript><!--
function wmpplay(file){
document.getElementById('FuglePlayer').innerHTML="<embed type='application/x-mplayer2' classid='CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95' pluginspage='http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1e974157-5031-4ac6-840a-6e07547b6aeb&displaylang=en' src='"+file+"' width='0' height='0' controltype='2' showcontrols='1'  Volume='0' showstatusbar='1' ShowDisplay='0' ShowPositionControls='0' AutoStart='1'></embed>";
}
//-->
</SCRIPT>

Det øverste script loader en js fil som sørger for at playeren ikke blokeres i explorer.  (filen er med i download pakken)
det næste script kalder på selve playeren.

selve den usynlige player ligger aller nederst på siden lige for BODY slutter, og ser sådan her ud >

<SPAN id=FuglePlayer></SPAN>

så er der linkne til alle numrene >

<INPUT type="button" style="background-color: #006600; font-size: 10pt; font-weight: bold; color: #ffffff; border: 1px solid #ffff" onclick="java script:wmpplay('Sounds/Strix.nebulosa.wma');NyNoIeActivate();" value="Play Sound" name="Play sound">

du kan nok finde ud af at ændre farven på knapperne hvis det er, eller eksempelvis bruge et billede som link i stedet.
nu blev det bare sådan her fordi det var hurtigt.

Til slut må jeg hellere fortælle at playeren indeholder uvalid kode
nemleg "innerhtml" og "embed"  som ikke lever op til dagens standard.
selv mener jeg der er uden betydning, syntes bare at du skal vide det.
og ellers kommer brugeren "olebole" bare flyvende og gør opmærksom på det  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 20:12 #5
og angående download linket jeg lagde, så er det til en zip fil du lige skal pakke ud
så indeholder den side plus lydfiler osv
http://peecee.dk/upload/download/103661
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 20:22 #6
Der havde været mange andre muligheder, men du var her jo ikke til at spørge i eftermiddags.

Håber at du kan bruge det  c",)
Avatar billede chrisscan Juniormester
14. marts 2008 - 21:35 #7
Det er et fantastisk arbejde du har lavet gurly. Hele siden i samme design og alt virker perfekt. Kan bare ikke beslutte mig til om jeg skal bruge hele den side du sendte eller lave den eksisterende om efter dine anvisninger. Tror sidstnævnte, da jeg så kan bibeholde min biblioteksstruktur ellers skulle jeg lave den side i en separat mappe med alt indhold billeder og lydfiler og en enkelt htm side. Det vanskeliggør vedligeholdelse, hvis biblioteksstrukturen er anderledes for en enkelt side. Går i tænkeboks, men vælger helt afgjort at bruge det helt utroligt fine arbejde du har gjort. Det kører helt perfekt og siden loader jo på nul komma nul. Og Oleboles script virker jo også, så man kan sortere efter sprog.. Fantastisk..ikke mindre.
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 22:23 #8
Ja klart du skal lave din ejen side
især fordi jeg gemte bare din side ved at gå i "filer" og "gem som" komplet webside
og så kan der godt ske noget med koden, linieskift bliver ændret og måske erstattet af små firkanter, især i scriptne på siden

så lav en ny side
det var bare lige for at se om det kørte på din side
jeg brugte bare notepad og funktionen "eratat" så kunne jeg erstatte hvad der stod foran lydfil adressen med noget nyt, og på samme måde erstattede jeg hvad der stod efter lydadressen, smuppede samtid lig en bid af lysadressen så fil betegnelserne blev rettet til .wma
på den måpde kunne jeg lyn hurtigt lave dine link om.

okay, jeg har ikke rigtigt forstand på biblioteksstruktur, men det finder du nok selv ud af c",)

oleboles script, helt ærligt jeg fik slet ikke kigget på det, men nu kan jeg da godt se hvad det gør, sortere alfabetisk efter sprog, ja det er smart, hvis man lægger mærke til man kan klikke på sprogne altså 8jeg gjorde ikke)
og ja det ser ud til at den flytter lyd linkne også.

Ser ud til du har 2 lyd numre til nogle af fuglene, men det er vel rigtigt nok ?
ser ud til at der lige kan være tol knapper.
valgte vist en ret hissig grøn, men du kan jo ændre farven, eller som sagt lave et lille billede du bruger som link i stedet

Husk fremover at holde dig til lydfiler i wma formatet

og så se at få den gamle side af, ens pc går jo helt død når man åbner din side  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 22:24 #9
PS, vil du gerne have jeg sletter download pakken ?
for så kan jeg godt det,
eller vil du hellere have den liggende ?
Avatar billede gurly Praktikant
14. marts 2008 - 22:43 #10
Og så må jeg lige konstatere at oles script indeholder "innerHTML"
Troede ikke det var valid kode ole ?
Avatar billede olebole Juniormester
15. marts 2008 - 01:54 #11
<ole>

Det er det sandelig heller ikke! Scriptet er 'halvgammelt' og vi bliver heldigvis til stadighed klogere  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede chrisscan Juniormester
16. marts 2008 - 18:54 #12
Så er siden opdateret hvis du stadig er med her er linket; http://www.birds-of-denmark.dk/special_pages.htm

Tak for hjælpen gurly
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2008 - 19:12 #13
chrisscan >> du mangler en beskrivelse af musseskaden  :)
Avatar billede gurly Praktikant
16. marts 2008 - 22:01 #14
hvorfor er det mesten af teksten hvid, mens anden tekst er sort ?
det virker forvirrende, den hvide tekst er også ret svær at læse.

så undre det lidt at eksempelvis "Krognæb"  der har du 2 sider som beskriver den,
men begge har fået en linie med lydlink, virker også forvirende.

ellers ser det jo ud til at virke fint, grundet den lille lydfil størelse starte de afspilning promte
Avatar billede gurly Praktikant
16. marts 2008 - 22:15 #15
så er der tet at hvis nu man klikker på "Latin" og så klikker på et billede for at læse beskrivelsen, og så klikker man tilbage for tat komme tilbage til hoved siden
så er linkne ikke mere sorteret på latin.

dette kunne du undgå ved at lave billed linkne så de åbner i et nyt vidue
Avatar billede gurly Praktikant
16. marts 2008 - 22:21 #16
olebole  > ja right, jeg havde ikke lige set at det er 4 år gammelt c",)
men inner html eller ej, det er jo et smart script.
Avatar billede chrisscan Juniormester
16. marts 2008 - 23:36 #17
Siden eller sitet er mest baseret på fine billeder og de to krognæbsider er taget i hhv Utterslev mose i KH og Frederikshavn. De nederste sider er de første og ikke særlig "smarte" de øverste er jo så de nyeste og har et noget bedre design. Overvejer at gå i gang med en renovering af de gamle sider.

Den forskelligt farvede tekst stammer fra før der var sortering og det var vanskeligt at læse dele af teksten grundet baggrundsbilledet. Men efterhånden som der kom flere sider på i toppen er det hele jo blevet forskudt. Må nok lave al teksten sort, selvom jeg bedste kan li' den hvide.

Denne side kan jeg specielt godt li' der er fire underliggende sider - før musen hen over linkene og se bare http://www.birds-of-denmark.dk/skarv-phalacrocorax_carbo.htm

Nyt vindue ville afhjælpe problemet med at sorteringen bliver nulstillet når man kommer tilbage, ja - jeg er nu ikke ret vild med alle disse nye vinduer, men du har ret.
Avatar billede chrisscan Juniormester
17. marts 2008 - 11:16 #18
Selv om problemet er løst, kunne jeg godt tænke mig om en af jer kan se, hvad det er for en fejl, der opstår når index åbnes ?
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2008 - 14:46 #19
er det på siden special_pages.htm du mener ?
umiddelbart kan jeg ikke se at der sker nogle fejl
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2008 - 15:04 #20
altså mener du når man åbner siden med explorer eller hvordan ?
Avatar billede chrisscan Juniormester
17. marts 2008 - 15:34 #21
Det er index altså forsiden. Special_pages.htm fejler da vist ingenting.
http://www.birds-of-denmark.dk
Åbner i IE7.0
De kunne jo være at du skunne spotte hvad deet skyldes...
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2008 - 15:50 #22
hvad skulle fejlen være / hvad sker der, hvordan kan du se fejl ?

den åbner fint her både i explorer 6 og 7
Avatar billede chrisscan Juniormester
17. marts 2008 - 15:55 #23
Jo, men den siger "der opstod en fejl" nederst, men åbner siden fint nok. Det er nok en eller anden komponentfejl eller hvad ved jeg... det pynter bare ikke.
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2008 - 16:49 #24
den gør det ikke her, men prøv at dobbeltklik ned på fejlen, så åbner en beskrivelse af fejlen
Avatar billede gurly Praktikant
17. marts 2008 - 16:52 #25
Du har ikke engang en doctype på siden
prøv at teste din side her >
http://validator.w3.org/