Avatar billede treepeert Nybegynder
29. februar 2008 - 10:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Centrering af indhold

Hej!

Jeg har problemer med at få centreret min hjemmeside.

Den er opbygget af 5 forskellige "div"s. Som er Absolutte og "padded" så det passer sammen.

Mit problem er bare, at skærmstørrelse, siden bliver besøgt med, ændre størrelses forholdene for indholdet.

Dvs. Siden er udviklet på en 1280 x 1024 skærm.
Når den besøges med en 1024 x 768 skærm, er forholdene ændret.

1. Kan jeg på nogen måde gøre, så størrelsen forbliver ens.???
2. Kan jeg gør noget for at centrere samtlige "div", så proportionerne stadig bibeholdes, uanset hvilken skærmopløsning man har.

på forhånd tak.
Mvh
Richard
Avatar billede w13 Novice
29. februar 2008 - 10:46 #1
Læg en div omkring alle andre elementer, som skal centreres, og giv div'en: style="margin:0 auto"

Så skulle centreringen være på plads.

Hvad angår størrelse og proportioner, må du angive størrelser på de forskellige elementer, som skal kunne variere, i procent.
Avatar billede treepeert Nybegynder
29. februar 2008 - 10:52 #2
Desværre.
Det virker ikke.
Og det mener jeg er fordi. At Div ikke direkte kan indeholde div´s.
Se her:
www.treepeert.com/treepeert.php
Avatar billede w13 Novice
29. februar 2008 - 11:10 #3
Jo, det kan de sagtens. Jeg bruger det også selv. Dog kan jeg ikke noget sted i din kode se, at du sætter margin:0 auto; på id="global"..
Avatar billede w13 Novice
29. februar 2008 - 11:11 #4
For at det skal virke, skal du i øvrigt også angive width for global
Avatar billede treepeert Nybegynder
29. februar 2008 - 11:14 #5
Global har jeg jo i mit stylesheet. Det er også her jeg sætte margin:0 auto.
Kan jeg angive global´s width til 100%, så den automatisk propotionerer sig, i forhold til broseren, eller SKAL det være i px.?
Jeg ændrer lige og undgår stylesheet, så kan du lige tjek det om et par minutter.
Avatar billede treepeert Nybegynder
29. februar 2008 - 11:18 #6
Det virker. Dog har jeg sat width til 1000px, hvilket fucker bredden op på en 1024 x 768 skærm:)

Smider du et svar. og tak for hjælpen.
Avatar billede w13 Novice
29. februar 2008 - 11:48 #7
ok :)
Avatar billede w13 Novice
29. februar 2008 - 13:01 #8
Tak for point!
Avatar billede roenving Novice
29. februar 2008 - 14:48 #9
-- og bruger man den omkransende div, skal man i de fleste tilfælde positionere den med position:relative; !-)