Avatar billede whels Nybegynder
03. januar 2008 - 23:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilket billedformat skal jeg gemme i?

Jeg er ved af fritskrabe nogle billeder i Photoshop, som skal bruges i et katalog lavet i indesign.
Hvilket format skal jeg gemme det i. Tiff eller Psd? eller måske et helt tredje?
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. januar 2008 - 00:36 #1
PSD - så har du mulighed for at lave delvis transparens med en maske.
Men sørg for at merge alle lag med ctrl+shift+e, så der ikke er alle mulige justeringslag osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. januar 2008 - 09:41 #2
Er de transparante så er det gif der skal anvendes da det er det eneste all round transparante format.

Læs i øvrigt http://www.bufferzone.dk/vidensbank/grafikformat.htm
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. januar 2008 - 10:36 #3
buff: Det er da helt forkert, man skal bestemt ikke bruge gif!
Gif benyttes _kun_ til web.
Avatar billede sonnic Juniormester
04. januar 2008 - 14:00 #4
Helt enig med doggy, gif er til Web.
Når du laver katalogarbejde har du brug for billeder i så høj opløsning som muligt, jeg har altid anvendt Tif eller PSD med vedhæftet fritskrabningsmasker til eksport i andre DTP programmer.
Hilsen Villy
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. januar 2008 - 14:57 #5
Det kommer da an på hvad billedet skal bruges til, mig bekendt er PSD et adobeformat og kan f.eks. ikke anvendes i Quark eller publisher eller andre fabrikater uden at du skal ud i eksport af masker og andet der ikke er helt lige til for alle. gif kan anvendes uden videre, naturligvis under de opløsnings og farvedybde begrændsninger dette format indeholder
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2008 - 16:05 #6
Da en gif-fil kun indeholder max. 256 farver, så har det selvsagt lavet et selvmål i denne forbindelse og kan absolut ikke anbefales til andet end web-brug.
Formoder at et hvert trykkeri vil sende en hver forekomst af gif-filer i din tryksag retur i en pokkers fart, og bede dig anvende tiff eller psd-filer.

Hvis du skal anvende billederne i InDesign, så ville jeg uden tvivl vælge psd-formatet.
Derved opnår du de fleste muligheder og det bedst tænkelige format i denne situation.
Anvender psd-filen som basis-element, så vil jeg stærkt fraråde at du merger dine lag.
Det vil - for at blive i fodbold-sproget - være at score selvmål på straffe.
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. januar 2008 - 21:22 #7
...prodic: ja altså, han skal selvfølgelig gemme sine arbejdsfiler med lag :)
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2008 - 21:39 #8
doggy82->Vidste godt vi var enige. :-)
Ville bare fjerne evt. misforståelse der måtte komme fra dit første indlæg, hvor man kan læse det som om du tilråder at merge psd-filerne. :-)
Avatar billede whels Nybegynder
04. januar 2008 - 22:59 #9
Så det vil altså sige, at jeg vælger psd formatet og sørger for at "Layers" er vinklet af inden jeg trykker på gem i photoshop.

Prodic --> Den med psd-filen som basis element, så må jeg ikke merge lagene.... Hvad mener du med det..... Jeg er bare en stakkels IT-mand, som skal lave et katalog ;-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
04. januar 2008 - 23:25 #10
OK, here goes. Her er hvordan jeg normalt gør det:

Når du har åbnet dit billede (fra kamera, billedbureau, eller hvor det nu er fra) ligger der kun ét lag, kaldet "background".
Dobbeltklik på dette for at gøre det til at alm. lag.

Så tilføjer du en maske. Enten ved at klikke på maske-ikonet i bunden af layers-paletten, eller i menuen: Layer -> Layer Mask -> Reveal All.

Så kan du male transparens i masken med Brush Tool (tast b for at vælge)
Reset brushens farver til sort/hvid med d.
Højre-klik på dit billede for at vælge brush-størrelse og blød/hårdhed.

Når du så maler med sort får du transparens. Og omvendt med hvid.
Disse kan du hurtigt skifte imellem på x.

Og du kan selvfølgelig også ændre brushens opacitet. Evt. brug det numerisketastatur til hurtigt at taste værdierne for opaciteten ind :)

That's it.

Hmm var der flere tips...  jo! Skal du tegne langs en lige linje laver du først et klik med brushen (og slipper) så holder du shift nede og klikke et nyt sted. Så får du en linje imellem disse to punkter.

OG! vil du se indholdet af masken kan du Alt-klikke på den.

Så hvis du træner lidt med x (for sort/hvid i masken)
Og opacitet på numerisketastatur
Og shift for lige linjer
- så kommer det hurtigt til at gå let og hurtigt :)
Avatar billede prodic Mester
05. januar 2008 - 13:37 #11
whels->Mener såmænd bare at du skal huske at gemme dine photoshop-filer med lag/layers.
Ud fra doggy82's velmente første indlæg kunne du få den opfattelse af du skulle "merge" photoshop-filerne pga. justeringslag/adjustmentlayers og derefter placere dem i InDesign.
Det skal du selvsagt ikke hvis du placerer dine photoshop-filer direkte i InDesign.
Havde du derimod valgt f.eks. tiff-filer, så skulle du "merge" dine lag.

Du kan evt. spørge trykkeriet hvilke filtyper de anbefaler.
Hvis de accepterer psd-filer med transparens/transparency så har du ingen problemer.
Ønsker de primært tiff-filer eller lign., så er det muligt du skal ændre fremgangsmåde.
Måske en vigtig detalje at få fastlagt inden du kommer for langt.
Avatar billede whels Nybegynder
07. januar 2008 - 09:21 #12
Tak til Jer alle 3. doggy82, du har brugt længst tid på mit spørgsmål, så du får pointene