Avatar billede akirkeby Nybegynder
26. december 2007 - 11:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Strømforsyning eller bundkort?

Hej

Jeg har et problem med min PC, som nu pludselig ikke vil tænde.

Når man tænder den, står den og tænder og slukker sig selv med ca. 1 sekunds mellemrum. Den giver et lille bib i PC-speakeren, hver gang den tænder, men den er ikke tændt længe nok til at den påbegynder en opstart af computeren.

Og dog 3 gange har jeg været så heldig, at den har påbegyndt opstarten. Men ikke længe nok til, at den kunne komme helt ind til Windows XP skrivebordet, inden den igen begyndte at bibbe.

Den er altså ikke stabil. Jeg har prøvet at sætte ledningen, og så var power knappen uden funktion. Lidt efter starter den selv med at bibbe. Og så virker power/reset knapperne igen.

Hvis reset knappen holdes nede, holder den op med at tænde og slukke, og hvis den skal slukkes uden at trække stikket ud, skal reset knappen og power knappen holdes nede i 4 sek. Man kan ikke åbne CD/DVD drev.

Der er lys på bundkortet, når ledningen er sat i.

Når ledningen bliver sat i hyler strømforsyningen lige som et gammelt fjernsyn – det er muligvis blevet værre nu, men det var der også mens PC’en fungerede.

En gang i mellem har den tidligere med ca. en måneds mellemrum drillet lidt ved opstart. Den kunne "glemme" at påbegynde opstart. Dvs. den blev tændt, men gav aldrig det store klar-bib og skærmen forblev helt sort.

Micro ATX kabinet
Bundkort ASUS A7V266-MX
Strømforsyning 230W Jeantech SFX-230P2

Er der noget, der peger entydigt på bundkort eller strømforsyning?
Avatar billede venturer Nybegynder
26. december 2007 - 11:51 #1
Jeg synes du skal starte med at kun have så lidt som muligt sat til.
Altså bundkort med CPU, én ramklods, de nødvendige kølere, tastatur og skærm og ikke andet. Hvis ikke du har on-board grafikkort skal du selvfølgelig også lade dit grafikkort sidde i.
Det idelle vil være at du kan låne en anden PSU og prøve med dén.
Det kan nemlig være mange forskellige ting som forsager de symptoner du beskriver.
Avatar billede reinelt Nybegynder
26. december 2007 - 12:05 #2
Kan være en dårlig forbindelse ved startknappen virker den løs?
Avatar billede akirkeby Nybegynder
26. december 2007 - 12:15 #3
Der er reelt intet overflødigt i maskinen.

A7V266-MX er bundkort, grafikkort, netkort -> alle PCI porte er frie.

Der er dog 2 Kingston RAM-klodser, men de er ikke hovedmistænkte.

Startknappen var også mit første bud, da det virker som om "nogen" tænder og slukker maskinen. Jeg har haft ledningerne trukket ud af bundkortet, og så tændt PC'en ved blot at sætte 220V stikket i bagi - men den tænder og slukker stadigvæk.

Hvis den får lov til at stå lidt (og slappe af om man vil) påbegynder den opstart på helt normal vis. Men lidt inden skrivebordet er klart, begynder den at tænde/slukke igen.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
26. december 2007 - 12:23 #4
Harddisk, CD/DVD-drev tæller vel heller ikke?

Jeg tror ikke, at jeg kan låne en PSU af nogen. Men jeg vil prøve.

Kan man slet ikke tænde en ATX PSU stand-alone - er den 100% afhængig af bundkortet?
26. december 2007 - 12:42 #5
Avatar billede akirkeby Nybegynder
26. december 2007 - 14:41 #6
Hvis man gør som nævnt i artiklen, kører PSU'en uden problemer.

Men betyder det samtidig, at det er overvejende sandsynligt, at bundkortet er defekt?

Hvis strømforsyningen leverer en forkert spænding, kan det vel bevirke den fejl, som jeg har - eller tager jeg fejl?
Avatar billede akirkeby Nybegynder
26. december 2007 - 17:04 #7
Nu har jeg lokaliseret fejlen lidt nærmere.

Hvis der isættes LAN-kabel, USB-ledning eller USB-stick fra MP3 afspiller begynder den at genstarte.

Nu kan det vel kun være bundkortet?
Avatar billede akirkeby Nybegynder
27. december 2007 - 09:20 #8
Jeg har monteret USB og netkort via PCI-stikkene. På den måde kunne jeg få lov til at få Internet-adgang og tilslutte USB-enheder uden at bruge bundkortet.

Det virkede også ret godt i går, men i dag er den meget ustabil igen.

Kan jeg ikke være ret sikker på, at problemet er løst, hvis jeg skifter bundkortet?
Avatar billede venturer Nybegynder
29. december 2007 - 18:12 #9
Forkert spænding fra PSU vil helt klart kunne gøre din maskine ustabil.
Som du beskriver det med USB kan det meget vel være bundkortet. Som jeg ser det, er dit bundkort hovedmistænkt, men jeg ville stadig forsøge at få fat i en anden PSU til at teste med (let nok at sige når jeg selv har et par stykker liggende).
Avatar billede akirkeby Nybegynder
29. december 2007 - 20:05 #10
Netop, det ville gøre det hele lidt lettere.

Jeg har købt et nyt bundkort, og får det monteret af en bekendt. Jeg regner med, at få den retur i morgen, og så håber jeg, at det var bundkortet.

Den var heldigvis stabil i nogle gode lange perioder, hvor jeg så kunne få lavet back-up.

Jeg melder tilbage så snart, jeg har fået installeret Win XP på den.

Men når den kan være stabil en hel dag, kan jeg selvfølgelig risikere, at den driller dagen efter.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
30. december 2007 - 11:42 #11
Det var ikke bundkortet, da den gør det samme nu.

Jeg har bestilt en ny strømforsyning - det skal være den.

Venturer vil du lægge et svar.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
07. januar 2008 - 18:10 #12
Nu er der monteret en ny strømforsyning og problemet er løst.

Den nye FSP300-60GLS er heldigvis meget mere støjsvag end den gamle strømforsyning.

Jeg venter stadig på svar fra Venturer, da det korrekte svar jo var: "Det idelle vil være at du kan låne en anden PSU og prøve med dén."
Avatar billede venturer Nybegynder
16. marts 2008 - 10:49 #13
Oops. Der skulle vist have været et svar her.
Håber den stadig kører stabilt med den nye PSU.
Avatar billede akirkeby Nybegynder
16. marts 2008 - 19:56 #14
Den kører perfekt!