Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 10:39 Der er 39 kommentarer og
3 løsninger

hvordan laver man lille ikon i browser ?

Som fx her http://funkin.com/?
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 10:42 #1
.. hvordan ser koden ud - og hvor ligger den?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. november 2007 - 10:49 #2
Du mener ikonet i adresse-linien, ikke?

Se bl.a. her: http://en.wikipedia.org/wiki/Favicon
Avatar billede bentjuul Nybegynder
16. november 2007 - 10:55 #3
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 12:10 #4
Wikipedia kommentaren virker lidt forvirrende, da den ikke giver nogen forklaring på hvordan man opnår at lave sin grafiske fil (fx gif) til det format, der kan lægges på nettet.

I henvisningen fra den anden kommentar er forklaringen fin, men linket der bliver anvist til ikon-generatoren happyicon, leder videre til en nyere version, der er en 30dages trial version, og jeg ville naturligvis foretrække en ældre, men permanent version som fx HappyIcon 2.01.

Kan nogen hjælpe med det på falderebet?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. november 2007 - 12:29 #5
Prøv at kigge her: http://www.favicon.com/

...men det er et værktøj som kan være drilsk at få til at virke, specielt på IE6
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 13:52 #6
jeg har lavet et 16x16px online ikon, gemt det på min pc som "ca". Lagt
<link rel="shortcut icon" href="/images/ca.ico">
ind i head'en på en htmlfil, uploadet den og har desværre ikke opnået noget resultat. Så har jeg set at ikonet intet efternavn havde og har kaldt den "ca.ico" og uploadet den, men det hjælper heller ikke. Tjekket på i IE og Firefox.
(sat flere points af til dette sprøgsmål)
Nogen der kan hjælpè?
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 13:57 #7
HOLD HESTENE!!

Jeg havde overset at de skriver: "Because Java doesn't allow download of files, you must accept the signed applet in order to save files." (fra http://www.imageauthor.com/)

.. men hvad betyder det?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. november 2007 - 14:11 #8
Det burde virke i FireFox hvis du har lavet den rigtigt.

Jeg har succes med flg opsætning:
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico">
<link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/ico">
Avatar billede bentjuul Nybegynder
16. november 2007 - 14:34 #9
Prøv at bookmark dit site - så virker det sikkert
Avatar billede bentjuul Nybegynder
16. november 2007 - 15:07 #10
Det ser ud som om at HappyIcon er et Shawareprogram nu, men her et link til direkte download http://www.logipole.com/download/happyicone.zip

Man kan umiddelbart ikke omdøbe en fil til .ico medmindre det er en ico-fil - det kan være, at det er dit problem.
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 15:30 #11
- det er præcis den trialversion jeg har downloadet! Så får man jo kun et skud, og så må man ellers have penge op af lommen. Det er lidt irriterende, men det er nok den eneste løsning så!
Avatar billede charley78 Novice
16. november 2007 - 15:30 #12
- nogen der har indvendinger?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
16. november 2007 - 15:44 #13
Fandt det her sted: http://www.favicon.co.uk/
...der lyder da fint!
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2007 - 10:34 #14
Hej fotograf,

jeg har kigget derind, fremstillet et ikon og downloadet: "favicon.ico"
    <link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />
    <link rel="icon" href="favicon.ico" />
og uploadet indexfil og ikon ved siden af hinanden til min server, men det duer desværre ikke!
Nogen der kan se hvorfor? (flere points!)

Tjek evt. www.yes-yes.dk
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2007 - 10:41 #15
jeg har også prøver med
<link rel="shortcut icon" href=images/favicon.icon" type="image/x-icon" />
eller
<link rel="shortcut icon" href="http://www.yes-yes.dk/images/favicon.icon" type="image/x-icon" />

- no beef!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
17. november 2007 - 11:05 #16
Jeg ser et fin magenta blok som ikon på siden, har lidt svært ved at se hvad der står i den, men det virker (IE7)
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2007 - 21:15 #17
...tænk hvor mærkeligt. Nu har jeg prøvet fra to computere (pc'er). Der er ikke noet at se. Den ene kun fra IE den anden fra både IE g Firefox.
Kan du se et "CA" i boksen? Bruger du mac?
Avatar billede w13 Novice
17. november 2007 - 21:17 #18
icon-filen hedder ikke favicon.icon men favicon.ico :) Prøv at rette det..
Avatar billede w13 Novice
17. november 2007 - 21:18 #19
Nå hov, nu læste jeg ikke det hele, så du har nok prøvet det andet. Men det må i hvert fald ikke hedde .icon, som du skrev sidst.
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2007 - 21:30 #20
det vil jeg prøve
... men ser du et ikon? - med "CA" i?
Avatar billede charley78 Novice
17. november 2007 - 22:03 #21
<link rel="shortcut icon" href=images/favicon.ico" type="image/x-icon" />

... still no beef here!
Avatar billede w13 Novice
17. november 2007 - 22:59 #22
Du skal i hvert fald også have anførselstegn (") omkring images/favicon.ico. Du afslutter kun anførselstegnet efter .ico, men det starter ikke før images her:
href=images/favicon.ico"
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 11:17 #23
jamen start-anførselstegnet ligger jo før "http://www.yes-yes.dk/images/favicon.icon" helt i overensstemmelse med hvordan koder plejer at se ud!?
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 11:20 #24
og nu har jeg ændret det til "http:images/favicon.icon", men der er stadig ingen cigar!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. november 2007 - 12:36 #25
Nu ved jeg ikke hvor du retter henne, men koden som der er på nettet nu, ser sådan her ud:
<link rel="shortcut icon" href="images/favicon.icon" type="image/x-icon" />

Hvad angår dit ikon, kan jeg meget svagt se det omtalte "CA", men den fremgår slet ikke tydeligt, husk det er kun 16x16 pixels.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 12:47 #26
.. ja undskyld, det trækker ud, men der står jo "icon" i den netop anviste tag!?
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. november 2007 - 13:19 #27
Prøv at læs det link jeg lagde tidligere - nederst står koden og der der står også .ico.

Desuden læg mærke til hvad jeg skrev her 16/11-2007 15:07:13
Avatar billede w13 Novice
18. november 2007 - 13:46 #28
http://www.yes-yes.dk/favicon.ico funger ikke, selvom du på forsiden refererer til det. Det er ellers den bedste placering, frem for at have den i images-mappen, da siden selv søger efter filen /favicon.ico uanset om du har <link rel="shortcut icon"..> defineret eller ej.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 14:19 #29
Som Bent Juul sagde var jeg kommet til at lave favikonet om til et favicon.icon i stedet for et favicon.ico. Det kunne imidlertid hverklen lad sig gøre at lave om på det ige eller at owmloade et nyt ikon.
Jeg gik derfor til en anden pc (heldigvis har vi to i husholdningen), og det er nu lykkedes at generere og uplade en ny, så den ligger klar på http://www.yes-yes.dk/favicon.ico, men ilbage bliver... hvad er galt ed linket?
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 14:20 #30
også tak til w13 for hintet

NB: Bemærk at problemet ikke er løst!
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 14:20 #31
... endnu ;o)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. november 2007 - 14:49 #32
På side www.yes-yes.dk referer du stadig til: <link rel="shortcut icon" href="/favicon.icon" type="image/x-icon" /> ....men din fil hedder favicon.ico, hvordan skulle det så kommer til at virke?

Hvorfor ikke bare prøve med den simple: <link rel="shortcut icon" href="favicon.ico" />
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. november 2007 - 15:20 #33
hm, på din hjemmeside kan jeg se dit favicon
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 15:36 #34
altså ikke kun på yes-yes.dk/favicon.ico, men også på yes-yes.dk?
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 15:42 #35
Det ovenfor nævnt var et spørgsmål til bentjuul!

http://www.v7n.com/forums/graphic-design-forum/26914-cant-see-my-favicon-can-you-see.html her kan man læse om en der har haft et tilsvarende problem. Det bliver ikke løst, men vedkommende stiller sig tilfreds med at han ind imellem kan se det!!?
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. november 2007 - 17:25 #36
Ja jeg kan se at du har lagt det i roden såda her

<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" />

og det står lige så smukt i søgelinien.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 17:37 #37
ja... så glæder jeg mig så bare til forhåbentlig også en dag at få mulighed for at se hvordan det ser ud ;o)

Tak for hjælpen allihop!

Hvem vil have points?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. november 2007 - 18:03 #38
tja, som jeg skrev tidlig i forløbet:
"...men det er et værktøj som kan være drilsk at få til at virke, specielt på IE6"

jeg har selv været turen igennem - og det virker ikke logisk det hele, men den ser fin ud nu, i en IE7, Firefox og Avant, så du har ramt de fleste!
Avatar billede bentjuul Nybegynder
18. november 2007 - 18:59 #39
god fornøjelse.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 19:56 #40
w13?
Avatar billede w13 Novice
18. november 2007 - 20:23 #41
Okidoke.
Avatar billede charley78 Novice
18. november 2007 - 20:24 #42
surprise surprise. Nu kan jeg se den fra Firefox :o)

Tak igen til alle!