Avatar billede ylwen Nybegynder
23. februar 2007 - 12:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

oprette macro til udskrift på forskelligt papir

Jeg skal udskrive et dokument på forskelligt papir.
papir1 ligger i bakke 1 og skal printes i sort
papir2 ligger i bakke 2 og skal printes i farver.

Kan nogen hjælpe mig med en macro eller en anden smart måde, hvorpå jeg ved blot at trykke på f.eks. ctrl+N får udskrevet dokumentet på begge papir?
Avatar billede aidan Nybegynder
23. februar 2007 - 18:48 #1
Hvis du kigger i menuen Funktioner > Indstillinger, fanen Udskriv, kan du se hvor meget du kan styre fra en makro i Word. Der er ikke meget man kan lave om på printeren. Man kan skifte papirkilde (Standardbakke), men du kan ikke bestemme om din printer skal printe ude i sort/hvid eller farve. Jeg foreslår at du løser problemet ved at skrive ud til to forskellige printere, som er så sat op som du vil have dem. Der kan sagtens laves en makro til det.
Avatar billede ylwen Nybegynder
26. februar 2007 - 13:01 #2
I egenskaber for printeren kan man da bestemme om der skal udskrives i farver eller sort. Det må da være muligt at lave en makro til det. Man kan vel også lave en makro der bestemmer om der skal skrives ud i stående eller liggende format.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
19. marts 2007 - 12:15 #3
Der findes desværre ingen printer-object i VBA i word, så de enhedsspecifikke dele af printjobbet kan du ikke styre fra VBA. Eneste undtagelse er muligvis printer-objektet fra Common Dialogs...

Hvis du installerer driveren fra producenten af din printer, og ikke blot benytter Windows' driver, kan du sikkert få mulighed for at benytte profiler til print jobbet. Så kan du oprette to profiler, en til sort og en til farver. Det er lettere end at skulle gå alle indstillingerne igennem to gange hver gang, men desværre ikke helt den optimale løsning du leder efter.
Avatar billede ylwen Nybegynder
19. marts 2007 - 12:38 #4
OK, tak for det. Jeg må se hvad jeg kan finde på.
Smid et svar, så får du point.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
19. marts 2007 - 14:01 #5
Okay...