Avatar billede danm Nybegynder
19. januar 2007 - 20:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er .net 3.0 og hvad kan jeg med det i forhold til .net 2.0

Ja titlen siger vist sig selv.. Jeg ved knap nok hvad .net 2.0 er, og nu frigiver microsoft version 3.0 som jeg åbenbart kan bruge til visual studio 2005 (som jeg bruger). Men hvad får jeg ud af at installere det, nye kommandoer? Nye komponenter?? Hvis nogen også kan sige med et par få ord hvad .net egentlig er vil det være fint.. Jeg har kodet i det i over et år nu i vb, men har aldrig fået fundet ud af hvad det er..
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2007 - 20:39 #1
.NET 1.1 -> 2.0 var nye compilere og nyt totalt nyt bibliotek

.NET 2.0 -> 3.0 er kun en tilfoejelse til biblioteket
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2007 - 20:44 #2
.NET 3.0 indeholder bl.a.:
WCF (Windows Communication Foundation) = ny overbygning paa web services/remoting/COM+
WPF (Windows Presentation Foundation) = nyt GUI framework
WWF (Windows Workflow Foundation) = nyt workflow framework

WWF er ioevrigt WF officielt for at undgaa forvekslinger ...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2007 - 20:49 #3
.NET:
  den runtime som .NET programmer koerer under med JIT compiler og garbage collection
  klasse biblioteket
  compilerne
  diverse andre tools
  ASP.NET modul for IIS
  etc.
Avatar billede danm Nybegynder
19. januar 2007 - 23:16 #4
hmm. Vil det sige at der er et par nye kompononter også så? (Er det ikke det GUI sån lidt hentyder til)

Vil du sige at 3.0 er noget ved at bruge tid på? Er der noget revolutionerene som det kan betale sig at sætte sig ind i?

Og lige et sidste spørgsmål, noget jeg kom til at tænke på, er .net framework til windows lidt det samme som j2ee er til java (mener det hed noget ala det)?

Men smid endelig svar..
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2007 - 01:32 #5
WPF er ikke komponenter til eksisterende GUI men en hel ny form for GUI

se evt. http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnlong/html/introwpf.asp

jeg synes da at du ved lejlighed skal kigge på de dele af .NET 3.0 som er
relevante for dig

.NET dækker stort set hele J2SE og en pæn del af J2EE og J2ME
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2007 - 01:33 #6
og et svar