Avatar billede boost1 Nybegynder
16. januar 2007 - 17:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Genveje (shortcuts) i windows

Jeg har en masse drev med en masse ting på hver disk, og vil derfor gerne ordne dem via genveje i specifikke mapper.

Problemet er så, at når jeg skal lave disse genveje, tillægger den hver genvej ordet "genvej" foran, så f.eks. genvejen af "mine_filer" bliver til "genvej til mine_filer".
Det er ikke særlig bevent når man skal ordne i alfabetisk rækkefølge, og jeg ville derfor spørge om der var nogen metode til at lave genveje uden ordet "genvej til"/"shortcut to" i navnet. Jeg har engang selv gjort det, men kan simpelt hen ikke huske hvordan jeg gjorde. Svar med "brug raid" etc. frabedes.
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2007 - 17:21 #1
Du kan slå det fra med f.eks. TweakUI, som fås gratis fra Microsoft.
Avatar billede boost1 Nybegynder
16. januar 2007 - 17:48 #2
Kender godt programmet, og det kan så vidt jeg ved ikke bruges til, som standard, at fjerne ordene "genvej til" fra navnet, desuden virker det heller ikke for brugere der skal se mapperne fra andre maskiner (netværk).
Avatar billede flintstone Novice
16. januar 2007 - 18:10 #3
Brug regedit. Vælg HK_classes_root.Find typerne "lnkfile" og "piffile" og fjern nøglen "IsShortcut" og genstart derefter.
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. januar 2007 - 18:16 #4
Hvis genvejene skal fungere som almindelige mapper, og tilgås på samme måde fra netværk, skal du nok ud i symbolske links.
Avatar billede gratis Nybegynder
16. januar 2007 - 18:17 #5
som viperine siger, i TweakUI under punktet "Explorer" fjerner man flueben fra, Prefix "Shortcut to" on new shortcuts.
Avatar billede boost1 Nybegynder
16. januar 2007 - 18:36 #6
Det er mig der er både blind og dum. Viperine og flintstones metode virker begge, men da viperine svarede først, bør det være ham der får dem. Hvis du svarer viperine, får du pointene, ellers giver jeg dem til flintstone.
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2007 - 19:08 #7
Tak :) Jeg var da også ganske overbevist om at den var der.