Avatar billede pelicanman Nybegynder
25. september 2006 - 19:42 Der er 3 kommentarer

Ændre facon på bogstaver

Jeg har et ord hvori der er to bogstaver som jeg gerne vil lave lidt om på. Hen hvordan gør jeg det?

Det drejer sig eksempelvis om et O der skal laves til en slags C, dvs. O'et skal skæres op i siden så der kommer luft ind. Hvordan gør jeg det nemmest.

Jeg har fået ordeb brudt op, så jeg kan arbejde med det enkelte bogstav, men så er jeg også gået lidt i stå :(
Avatar billede dortek Nybegynder
26. september 2006 - 13:51 #1
Hvis man starter forfra er proceduren følgende:

- Skriv noget tekst
- Vælg teksten med den sorte pil og vælg TYPE > CREATE OUTLINES (tekst > opret kontur)
- Vælg herefter den hvide pil. Klik et sted på papiret, så der ikke er noget, der er markeret. Klik på stregen af et af din bogstaver. Hermed fremkommer en masse ankerpunkter (de små hvide firkanter). Tag fat i en firkant og flyt den...
- Hvis du ønsker "runde punkter" kan du holde muse-tasten nede ved penneværktøjet og derefter vælge det værktøj, der ligner er V der står på hovedet. Klik-træk i et af ankerpunkterne for at få et rundt punkt.

Det kan være et fordel at slå smart-guides til (findes i view-/vis-menuen) - det kan hjælpe til bedre at fange anker-punkterne...

Håber dette kan bruges - held og lykke ;-)
Avatar billede pelicanman Nybegynder
27. september 2006 - 16:57 #2
Okay, så langt så godt. Jeg kan trække rundt i punkterne men problemet er stadig hvordan jeg "fjerne" en del af bogstavet eller skærer et stykke ud. Jeg har ikke brug for at kunne hive i punkterne for at ændre facon'en men istedet skal jeg have fjernet en del af bogstavet for at ændre faconen.
Avatar billede dortek Nybegynder
27. september 2006 - 17:56 #3
Du kan vælge at bruge brødkniven som ligger i værktøjskassen "bagved" saksen. Sørg for at det bogstav du vil skære i stykker er aktivt. Med brødkniven tegner du rundt om det område du vil skære ud. Vælg herefter onrådet med den sorte pil og flyt eller slet det.

Du kan også bruge saksen. Her er det vigtigt at du klikker på kurven (sl¨å evt smart guides til). Når du har klikket 2 steder med saksen kan du tage det stykke væk eller slette det)

Håber det er den effekt du vil have...