Avatar billede supersigne Nybegynder
25. august 2006 - 17:17 Der er 11 kommentarer

Dårligt tv karma

Ja...undskyld, ved godt dette er et forum om IT, men har nu søgt diverse steder på nettet i håb om at finde een eller flere med elektronisk snilde....jeg har nemlig oplevet noget meget meget mystisk inden for de sidte fire uger....historien kommer her:

Mit tv var et mærke jeg ikke har hørt om før, eller set siden, men som jeg havde fået af en ven...så ja, det var brugt og sikkert også rimeligt gammelt.
Så skete der det, at billedet forsvandt, men lyden blev.
Hmm.... det var nok billederøret der var røget og jeg ringede fluks til L'easy og fandt et nyt....et nyt brugt flot Sony tv.
Men sørme om det ikke også blev ved med at gå ud...nogle gange efter fem minutter andre gange efter halvanden time. Nå...jeg ringede til L'easy og klagede min nød, og jeg fik et nyt to dage efter.
Jubiii! Nu blev alt godt!
.....men nej, heller ikke dette her fungerede optimalt. Det skal dog siges at trods lyserøde hjørner, øverst i billedet, og pænt nikotiniseret, ja, så forsvandt billedet da ikke.

Peter(L'easy-manden) ringede og fortalte hvordan det stod til, og jeg fik lovning på et nyt tv af samme slags, bare lidt nyere og meget renere. Godt nok ville der gå en uge, men det jeg havde nu fungerede jo.
Så kom endelig tredie gang...lykkens gang...et nyere Sony... Det holdt en halv dag...så forsvandt billedet også på det her. Atter ringede jeg til L'easy, men denne gang opsagde jeg vores samarbejde...det her kunne bare ikke være rigtigt...
Heldigvis fandt jeg et andet brugt tv...også et Sony...som jeg kunne købe for 500,- samme dag...så det blev hentet og sat til og alt fungerede fint i en lille uge....så forsvandt billedet også på det her.....

Nu har jeg været på tv afvænning i en hel uge  ....., men aner ikke mine levende råd.
Jeg har ikke flere tusind-kroner jeg kan smide efter et helt nyt tv....desuden, tør jeg heller ikke investere i et nyt når det her er det femte fjernsyn som ikke virker på tre uger
Enten er mit hjem besat af jordstråler eller værre endnu, spøgelser, eller også har jeg dårligt tv-karma....kan man ha' det??

Hvis jeg er så heldig at der nogle herinde med teknisk snilde, og som kan fortælle mig hvad det er der sker...ja, så kan jeg muligvis få gjort noget ved det inden jeg begynder at male stuerne, rive køkkenet ned, bygge et nyt op...eller andre ting man kan lave når man ikke kan se fjernsyn

Hjælp!
Avatar billede jacla Nybegynder
25. august 2006 - 17:47 #1
Et bud kunne være:

Måske ligger du tæt på et elværk, og har en høj net spænding, typisk er det elpære der ryger hele tiden. du kan få en fagmand (Vil jeg anbefale) til at kontrolere om din net spænding skulle ligger over den tilladte tolerace.

vh

Jan
Avatar billede supersigne Nybegynder
25. august 2006 - 19:27 #2
Ja...det er muligt, men så ville jeg jo mene at disse tekniske uheld skulle være sket for tre år siden, da jeg flyttede ind. Jeg mener...hvorfor strejker fjernsynene nu, hvis det har noget med min net spænding at gøre. Har forøvrigt prøvet at skifte til en anden stikkontakt, det hjalp heller ikke. Desuden springer elpærerne ikke og alt andet elektronik fungerer fint...derfor undrer det mig at det 'kun' er tv'ene det går ud over...
Avatar billede supersigne Nybegynder
25. august 2006 - 19:31 #3
Det skal også tilføjes at jeg købte en digibox her i april, for at kunne modtage digitalt tv.....kan den være årsag til alle de uheld???
Den har mærket Strong srt 5126
Avatar billede jacla Nybegynder
25. august 2006 - 20:01 #4
Måske kan den have en defekt, det er da en anden mulighed
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2006 - 20:11 #5
Du skal finde ud af, hvad der er sket af forandringer indenfor de sidste 4-6 uger i dit hjem, mht. alle elektriske installationer/apparater.
Og fjern alle de nye installationer/apparater, som er blevet installeret. Også din digibox.

Så er du nemlig tilbage til dengang, da alting virkede normalt.

Tag derefter en kort periode, og se om problemet kommer igen.

Hvis problemet IKKE kommer igen, så kan du begynde at installere apparaterne 1 stk. af gangen, med en passende tidsperiode imellem, for på den måde at finde "synderen". ;-)

Pøj pøj.
Avatar billede supersigne Nybegynder
25. august 2006 - 20:26 #6
Lyder som en superidé...problemet er bare at der ikke er kommet nogle nye installationer til de sidste 4-6 uger...men ja, det er muligt at min digibox har en defekt, noget jeg får undersøgt hos forhandleren på mandag...., men hvordan får jeg billedet tilbage på min skærm, når det ikke en gang virker med et almindeligt antennestik...kan digiboxens scartkabel forårsage skader på tv'et?? Jeg har faktisk skiftet scartkabel for ca. fire uger siden...., men kan det have nogen betydning for de tekniske uheld?
Avatar billede jacla Nybegynder
25. august 2006 - 20:29 #7
Hvis den ved en fejl sender en en for høj spænding / strøm gennem kablet, kan det virke som du sikkert kender fra lynnedslag.
Avatar billede supersigne Nybegynder
25. august 2006 - 20:35 #8
Hmm....skulle man så ikke tro at den for høje spænding ville have gjort det af med mit gamle tv allerede efter min. en uge efter jeg havde sat digiboxen til??...Mon mit tv skal repareres efter mødet med det ny scartkabel??
Avatar billede strych9 Praktikant
26. august 2006 - 09:17 #9
Et par eksempler:

Andre elektriske apparater tilsluttet samme strømgruppe som dit tv kan forårsage dette. Det er typisk enheder som kræver høj spænding - feks kopimaskine, laserprinter, computer monitor. De kan, når de er ved at stå af, sende impulser tilbage i kablet hvilket er ekstremt dårligt for feks et tv. Du kan prøve at sætte dit tv på en anden strømgruppe. Kig på din sikringsboks hvis du er i tvivl om hvad du har af strømgrupper.

Andre el forbrugere i området kan også forårsage dette. Et eksempel: Min gamle skole lå lige overfor jyllandspostens trykkerier. Når de startede deres trykkermaskiner klokken 4-5 om morgenen så slukkede alle serverne på min skole, fordi strømmen forsvandt i et kort øjeblik. Når strøm kommer tilbage efter sådan en tur er det med et brag - altså en såkaldt power spike. Disse kan også ødelægge dit udstyr på denne måde.
Avatar billede strych9 Praktikant
26. august 2006 - 09:21 #10
Årsagen kan iøvrigt også være brownout. Typisk opererer man med blackout som er når der ingen strøm er overhovedet, og brownout som betyder at der bare er for lidt strøm. Elektronisk udstyr kører videre under et brownout, men det har det ikke godt overhovedet.

Har du iøvrigt et par store stuehøjtalere med magneter eller lignende til at stå i nærheden af TV'et? Jeg studser lidt over de lyserøde hjørner du nævner. De kan så vidt jeg ved skyldes magnetisering.
Avatar billede supersigne Nybegynder
26. august 2006 - 09:51 #11
Nej, mine højttalere hænger på den modsatte væg af hvor fjernsynet står...men måske har det stået under et par højttalere...det var jo brugt da jeg i sin tid fik det.
Nu har jeg prøvet at sætte tv'et til en anden stikkontakt (i køkkenet), men det forandrer ingenting....Hmm...jeg syntes det er meget mystisk...hmmm